Výtvarné umenie. Druhy a žánre, ich charakteristika. Úžitkové umenie. Umelecká fotografia. Dizajn. Umenie z počítača. Intermediálna a multimediálna tvorba Sumárne znaky pojmu umenie:
- je charakterizované ako určitý vzťah ku skutočnosti (svetu, životu a pod.): jej nápodoba (mimezis), obraz, odraz, osvojenie, poznanie, hodnotenie, informácie o nej; alebo ako model; tento vzťah je zároveň charakterizovaný ako čin, činnosť, akcia, tvorivá premena skutočnosti;
- tento vzťah je druhom estetickej činnosti, estetického osvojenia skutočnosti; estetično v umení je pritom vždy spájané s ďalšími činnosťami a funkciami; je javom mnohofunkčným;
- pre štruktúru umeleckého procesu sú príznačné: zmyslovosť, zmyslová názornosť, city, vcítenie, obraznosť a imaginácia;
- jeho charakteristikou je znakovosť - chápanie umeleckého diela ako znaku a jeho významu; je viacznačné;
- podstatným znakom umenia je jeho forma a umelecké majstrovstvo (podmienené talentom);
- umelecký proces je komunikáciou medzi autorom a príjemcom a prejavuje sa v jednote troch fáz: tvorby, umeleckého diela a recepcie (prijímania); v tomto zmysle musíme rozlíšiť pojem „umenie“ od pojmu „umelecké dielo“ (to je len jednou fázou umeleckého procesu.
Hranice umenia
Hranice neexistujú. Existujú však isté hraničné (prechodové) oblasti, kde patria diela z toho istého hľadiska sporné (napr. gobelín, plagát zavesený v obývačke na stene). Nie každé umelecké dielo má trvalé miesto v umení - v určitom období je považované za vrcholné, v inom spoločenskom hodnotení sa stáva sporným (patrí do hraničných oblastí) a opačne: spočiatku je menej uznávané, neskôr sa dostáva do centra pozornosti...
2. Vznik, vývoj a fungovanie výtvarného diela. (Výklad na základe diela: Leonardo da Vinci Posledná večera.)
Podnet k tvorbe - objednávka (prepošt dominikánskeho kláštora, Miláno).
Zdroj tvorby - renesančný záujem autora o človeka (jeho reakcie v kľúčovej životnej situácii, akou bola Posledná večera: stredobodom autorovho záujmu); autor vkladá do diela aj svoje poznatky z anatómie človeka a renesančnej lineárnej perspektívy;
Fáza prípravy diela - koncentrácia; podnet spracovaný, štruktúruje sa námet, prvé poznatky o budúcom diele; sled maliarových myšlienok a jeho zámer vysvitajú z jeho prvej koncepcie (podľa zápisu Leonarda): Jeden sa práve chystal piť, ale čašu nechal stáť na svojom mieste a hlavu obrátil k rozprávajúcemu. Iný sa so založenými rukami a zachmúreným čelom obracia k susedovi. Ďalší s vystretými rukami ukazuje dlane, dvíha plecia a otvára ústa od údivu. Medzi štúdiami a skicami sú kresby, ktoré dokazujú maliarovu pozorovaciu schopnosť, pohyby ľudského tela;
Projekcia (plánovanie) obrazu - vyhotovenie skíc k celkovému usporiadaniu obrazu, alebo jednotlivým postavám; do výrazu jednotlivých postáv maliar chcel vyjadriť podozrenie. Ktoré sa zmocnilo apoštolov, keď sa chceli dozvedieť, kto zradil ich učiteľa.
Realizácia umeleckého diela - v definitívnom materiáli; technická stránka obrazu najproblematickejšia; namaľovaný zvláštnou technikou (v podstate temperou); bol zničený vlhkom, vojnami (naposledy bombardovaním v r. 1943); viacnásobné pokusy o reštaurovanie...