Registrácia | Prihlásiť

Poznámky: Metódy a techniky sociálneho výskumu

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
P1 Metódy a techniky sociálneho výskumu
Problematika skúmania sociálnych javov
Sociálne javy majú na rozdiel od iných isté výnimočnosti, kt. súvisia s charakterom človeka. Sociálne javy sa skúmajú medzi jednotlivcami navzájom, jednotlivcom a skupinou a skupinami navzájom.
Vníma sa intenzita pôsobenia, pozitívne/negatívne pôsobenie, dĺžka pôsobenia, možnosti zvýšiť/znížiť intenzitu. Majú charakter – spolupráce, žičlivosti, súťaženia, súperenia, závisti či pohŕdania. Sociálne javy možno považovať za kultúru národa.

Zvláštnosti SJ:
1. SJ sa skúmajú na vzorke ľudí, kt. nemožno presne určiť – niekedy, napr. spotrebitelia, výskum nemá vyčerpávajúci charakter
2. Osoby vnášajú individuálne názory, myšlienky, ... pre skúmanie javu. Zámere, ciele, postoje jednotlivca môžu byť skryté, pôvodný výskum nezistí, čo si ľudia skutočne myslia.
3. Početnosť jednotlivcov, kt. môžu byť predmetom výskumu môžu byť 1-2 ľudia až po 100 tisícky ľudí. SJ, ktoré tu existujú sa navzájom ovplyvňujú.
4. Náhodilosť – je veľmi ťažké odlíšiť zákonitosť od náhodilosti – jedine opakované výskumy môžu spoľalivo dokázať pravdivosť. Pravdivosť si treba overiť.

Vlastnosti SJ:
- neuzavretosť – nie je konečná podoba, jav sa môže meniť, modely
- dynamičnosť – premena javov, uskutočňuje sa cez výskum, mal by byť stabilizovaný
- hromadnosť – veľké množstvo jedincov
- javy treba skúmať v okolí, kde sa odohrávajú – v natívnom prostredí

Typológia a druhy sociálneho výskumu
1. Prieskum – rozsahom, hĺbkou a dĺžkou trvania menej náročná činnosť prieskumu, často sa neformujú ani hypotézy.
2. Výskumná sonda – zúžený zber informácií, prehĺbený na konkrétnych problémoch.
3. Výskum – základný/aplikovaný zber informácií. Základný – analyzujú sa problémy spojené s vývojom sociológie. Aplikovaný – zaoberá sa praktickými problémami – v sociológií problémy rodiny, verejnej mienky, podniku, vzdelanosti.
...

P2 Sociologický výskum trhu
- výskum trhu je systematické zhromažďovanie informácií o zákazníkoch, výrobkoch a predajcoch
Trh – spotrebiteľský – výrobca, predajca, spotrebiteľ
- priemyselný – najdôležitejšie požiadavky na výrobu a do akej miery sa nechá spotrebiteľ ovplyvniť
- výskum sa musí realizovať aj na úrovni predaja, či neznižuje kvalitu, potom chce lacnejšie predávať
- týka sa aj priemyselného trhu – realizuje sa na trhu výrobkov a aj v oblasti poskytovania služieb výrobcom, získavania informácií o kontraktoch, o jej výskume, o tom, ako sa predpokladá do budúcnosti zabezpečiť trh inovovanými výrobkami.
- Z hľadiska spôsobu získavania informácií o kontraktoch, u odberateľov hovoríme o metódach:
1. primárne spôsoby – priame informácie
2. sekundárne spôsoby – slúžili najprv na iné účely
...
Hodnotenie (0x):