Trh - miesto, kde sa uskutočňujú transakcie, dochádza k výmene tovarov medzi jednotlivými ekonomickými subjektami. Subjekty trhu - výrobcovia, spotrebitelia, štát Základné úlohy trhu - prenos informácií, poskytovanie podnetov, rozdeľovanie dôchodkov Trhový mechanizmus - súhrn vzťahov a procesov pri realizácii tovarov, ktoré vedú ku vzájomnej koordinácii relatívne nezávislých rozhodnutí na strane ponuky a dopytu, pričom základným nositeľom informácií je cena tovaru Trhové nedokonalosti - externality, verejné statky, nedokonalá konkurencia (monopoly) Úloha vlády - minimalizovať nedostatky trhu prostredníctvom štátnych zásahov: a/ odstraňovanie prekážok konkurencie b/ odstraňovanie negatívnych externalít c/ poskytovanie verejných statkov d/ prerozdeľovanie dôchodkov - zmierňovanie sociálnych nerovností e/ stabilizácia ekonomického rozvoja aj napriek cyklickým výkyvom Dopyt, ponuka, rovnovážna cena - substitučný a dôchodkový efekt Pružnosť ponuky, dopytu - jednotková pružnosť, nepružnosť a pružnosť 1
Trh je predmetom ekonomického skúmania vyše 200 rokov od čias Adama Smitha - teoretické základy trhu v teórii liberalizmu - jadrom „neviditeľná ruka trhu“, ktorá samočinne a bez zásahov štátu zabezpečuje fungovanie trhového mechanizmu a trvalý, rovnomerný ekonomický rozvoj. Objektívny základ vzniku a vývoja trhu - tovarová výroba Trh - mechanizmus, prostredníctvom ktorého sa kupujúci a predávajúci navzájom ovplyvňujú, aby určili ceny a množstvá tovarov - miesto, kde sa uskutočňuje výmena tovarov a služieb - ekonomická kategória, ktorá vyjadruje vzťahy medzi ľuďmi v 3. fáze reprodukčného procesu (fáze výmeny) - podľa Marxa - geniálny vynález ľudstva v ekonomickej sfére, ktorý núti výrobcov aj spotrebiteľov konať racionálne - podľa Samuelsona