1. TEÓRIA ĽUDSKÉHO KAPITÁLU
Hlavným predpokladom, na ktorom je táto teória vybudovaná je, že vzdelávanie zvyšuje produktivita jednotlivca
- Konkurencia je faktorom, kt. vyrovnáva produktivitu práce medzi jednotlivými zamestnaniami - Z toho vyplýva, že rozdiely medzi produktivitami jednotlivca môžu vyplývať z rozdielu medzi rozsahom ich spôsobilosti niečo konať a z genetickej dedičnosti jednotlivca
Čistý model ľud. Kapitálu
1. Jednoduchý model príjmov- dáva do závislosti príjmy jednotlivca a jeho zdedené prirodzené vlastnosti, vzdelávanie a všeobecnejšie schopnosti získané investovaním do človeka = 2 formy vzdelávania- všeobecné (vzdel. systém) a špecifické (výroba a služby)
2. Model dopytu po vzdelávaní- vzdelávanie sa pokladá za investíciu. Každý jednotlivec sa bude snažiť optimalizovať návratnosť svojej investície do vzdelania a pokračovať pokiaľ miera návratnosti investície do vzdelania bude vyššia ako návratnosť alternatívnej investície
2. PRÍSTUPY K SOCIÁLNEMU KAPITÁLU
Sociálny kapitál uľahčuje vzdelávanie a má vplyv na vytváranie ľud. kapitálu. Inovácie a ľud. kapitál sú nevyhnutné soc. vzťahy- schopnosti potrebné na zvyšovanie kompetencií a kvalifikácií spojené so sociálnym kapitálom, integrácia jednotlivcov do sociálnych sietí, občianska účasť, dôvera- pozitívny vplyv na produktivitu práce v podnikoch. Sociálne vzťahy formujú kohéznu spoločnosť.
Vzťahy medzi jednotlivcami, normami, spol. hodnotami
- Rozvíja sa v rodine, počas vzdelávania, má vplyv na ekonomický rast, uľahčuje vzdelávanie a dosahovanie cieľov, založených na báze dôvery ...