Sotva existuje dospelý človek, ktorému by začiatok jeho školských čias nebol ostal v pamäti. To poukazuje na to, ako intenzívne väčšina ľudí prežíva tento zážitok. „Prechod z predškolského zariadenia do školy sa nazýva plynulý prechod. Prechod je úsilie viesť dieťa od jedného vývinového štádia k ďalšiemu, pričom sa formulujú rozličné ciele ako napr.: prechod od situačného učenia k systematickému učeniu, prechod od postupov a metód primeraných dieťaťu k metódam školského učenia a prechod od hrových foriem k systematickým učebným formám.“ 1 Viesť dieťa teda znamená prebúdzať jeho záujmy, pomáhať mu rozvíjať jeho duševné, spoločenské a citové predpoklady i hľadať seba samého. Toto môžeme dosiahnuť ak sa budeme usilovať otvárať mu svet, prebúdzať v ňom záujmy a prehlbovať chápanie. Prechod ale môžeme chápať aj ako začiatok niečoho nového. Ako napríklad nové školské prostredie, nová organizácia, začiatok vyučovania, ktoré kladú nové požiadavky a s ktorými sa dieťa musí vyrovnať. Taktiež musí zvládnuť novú životnú úlohu a to stať sa žiakom. Preto vstup do školy je pre každé dieťa veľmi dôležitým medzníkom v jeho vývine.