Marketing a spoločnosť Súčasný marketing predstavuje podnikateľskú filozofiu, ktorá sa jednoznačne orientuje na zákazníka, hlavne na uspokojovanie jeho potrieb a želaní. Marketing je funkciou firmy, ktorá identifikuje nenaplnené potreby a požiadavky, definuje a meria ich veľkosť, určuje, ktorým cieľovým trhom môže organizácia najlepšie slúžiť, rozhoduje o príslušných výrobkoch, v organizácii k tomu, aby „myslel na zákazníka a slúžil mu“. Zo spoločenského hľadiska môžeme povedať, že marketing je silou, ktorá využíva industriálnu kapacitu národa k tomu, aby uspokojila materiálne potreby spoločnosti.
Marketing je možné vnímať z rôznych zorných uhlov pohľadu, avšak jednoznačne mu nie je možné uprieť nasledujúce atribúty:
• Marketing je determinovaný trhom a orientáciou na trh,
• Marketing sústreďuje pozornosť nielen na identifikáciu zákazníka, ale i na jeho udržanie, • Marketing predstavuje špecifický spôsob uskutočňovania konkrétnych činností, ktoré vedú k uspokojovaniu potrieb zákazníkov na pozadí vzájomnej výmeny hodnôt,
• Marketing napomáha k optimálnemu uplatneniu sa na trhu a dosahovaniu cieľov,
• Marketing umožňuje vytvárať a udržiavať konkurenčnú výhodu pre jednotlivé organizácie a ich produkty.
Marketingové aktivity firmy by mali byť realizované na základe dobre premyslenej filozofie účinnosti a efektívnosti. Z pohľadu vývoja marketingového riadenia je definovaných päť alternatívnych koncepcií, podľa ktorých môžu organizácie usmerňovať svoje marketingové aktivity...