Tvorba cien
- faktory ktoré tlačia cenu nadol
- faktory ktoré tlačia cenu aby bola najvyššia
Vo vzťahu tejto protichodnosti, ale zároveň vzťah mikro a makro postavenie ceny
Pokiaľ tvoríme cenu, môžu nastať dve situácie, ktoré 1. Cena je nadhodnotená – kedy cenotvorca neodhadne, resp. navýši tak náklady, že cena nezodpovedá danej hodnote, cena je vyššia ako prisudzuje spotrebiteľ hodnotu danému tovaru, v tom prípade tovar sa nekupuje, je nepredajný a tým cena zapríčiňuje, že tovar je nekonkurenčne schopný.
2. Cena je podhodnotená – cenotvorca sa dopúšťa veľkému omylu v tom, že sám sa pripravuje o istý objem zisku, sám sa pripravuje o určitý finančný zdroj, nevyužíva výrobnú kapacitu svojho subjektu.
Na samotnú výšku cenu pôsobia zákonitosti, faktory a princípy cenotvorby.
Zo zákonitosti cenovej tvorby
1. Musíme si uvedomiť, že v počiatočnom štádiu cenotvorby si musíme uvedomiť, že nemôžeme stanoviť cenu na základe jedného vytipovaného faktora a vytvorením ceny sa ukončil akýkoľvek cenový proces. Musíme zohľadniť i menej dôležité faktory. Uplatňujeme komplexný prístup cenovej tvorby.
2. Musíme si uvedomiť, že každý faktor pri rôznych výrobkoch v rôznom čase pôsobí rôznou intenzitou. Inak pôsobí ten istý faktor (napr. náklady) u podniku výrobného než náklady u obchodu alebo náklady u služieb. ...
Charakter trhu Každý výrobok je potrebné realizovať na určitom trhovom priestore. Rozoznávame 4 základné typy trhov, ktoré ovplyvňujú prispôsobenie cenovej tvorby: 1. Čistú konkurenciu: najvyváženejší typ trhu, kde je nespočetne veľký počet predávajúcich a zároveň veľký počet kupujúcich. Pri takomto počte je trh stabilizovaný a nedochádza k prudkým zmenám ceny. K ovplyvňovanie ceny zo strany predávajúceho i kupujúceho viac menej nedochádza a cena sa určuje na základe kompromisu medzi ponukou a dopytom. Stabilitu ceny na tomto trhu spôsobujú aj substitučné výrobky, ktoré sú taktiež vo veľkom počte a spotrebiteľ má širokú škálu výberu týchto produktov. Bariéry vstupu účastníkom na tento trh sú veľmi nízke, tzn., že každé zvýšenie ceny vyvolá záujem u ďalších výrobcoch. V rámci trhového systému je tento typ trhu najžiadanejší.
2. Monopolistická konkurencia: dochádza k nerovnováhe medzi kupujúcimi a predávajúcimi, prevládajú kupujúci, menší počet predávajúcich. Obchoduje sa na základe tzv. cenového pásma, ktoré predstavuje dolnú a hornú hranicu pre cenu. Toto pásmo je možné vytvoriť na základe toho, že rovnaké výrobky majú určité diferencie (funkčne sú však rovnaké). Vznikajú diferencovane odlišné ceny nachádzajúce sa v cenovom pásme. ...