V dnešnej dobe je veľmi dôležité, aby rodina bola funkčná a rodič bol pre dieťa pozitívnym vzorom. Význam rodiny spočíva nielen v tom, že sa dieťa do nej narodí a dedí genetickú výbavu, ale aj v tom, že rodičia svojím vplyvom určujú jeho životnú dráhu, formujú osobný vývin a sú pre neho vzorom správania.
V súčasnosti sa vo viacerých rodinách častejšie vyskytujú problémy, ktoré súvisia s výchovou detí, čoho dôsledkom je rozpad rodín, pričom najviac trpia najmä deti.
Na základe toho bolo cieľom práce poukázať na predchádzanie najčastejšie sa vyskytujúcich výchovných problémov v rodinách a čo je potrebné robiť, aby sa im predišlo.
Práca je rozdelená do troch kapitol s podkapitolami. V prvej kapitole sme sa venovali spracovaniu základnej charakteristiky rodiny z pohľadu viacerých autorov, znakov rodiny, jej funkcií a podrobnejšej typológie.
V druhej kapitole sme bližšie rozpísali výchovnú funkciu rodiny, jej požiadavky, činitele, znaky, hodnoty, princípy, typológiu, roviny, poruchy vo výchove a negatívne tendencie.
V tretej kapitole sme sa zameriavali na najčastejšie sa vyskytujúce výchovné problémy v rodine, uviedli možnosti ich predchádzania v rodinnej výchove a hlbšie rozanalyzovali niektoré výchovné problémy, najmä nedisciplinovanosť detí v rodine, nedostatočnú komunikáciu medzi rodičmi a deťmi ako dôsledok výchovných problémov a rodičovské odmietnutie dieťaťa.
Túto prácu sme si vybrali hlavne preto, že táto tématika je v súčasnosti veľmi aktuálna a rozoberá sa v rôznych diskusiách alebo diskusných príspevkoch prostredníctvom televízie, rozhlasu a internetu. Taktiež sa o nej rozpráva aj na školách medzi pedagogickými pracovníkmi v spolupráci s rodinami problémových detí, kde spoločne nachádzajú príčiny správania a poskytujú rady zo strany odborných pracovníkov, ktorí sa tejto problematike venujú. Vyskytujú sa však aj také situácie, ktoré rodina svojimi vlastnými silami nedokáže zvládnuť, preto sa obracia na profesionálnu pomoc.
Prácu odporúčame predovšetkým rodinám, ktoré majú problém s výchovou svojich detí, taktiež pedagógom, sociálnym pracovníkom, ktorí sa zaoberajú touto problematikou a výchovným poradcom na školách.