1. DIDAKTIKA TELOVÝCHOVNÉHO PROCESU
Predmetom skúmania didaktiky telesnej výchovy sú zákonitosti pedagogického procesu v telesnej výchove, ktoré označujeme ako telovýchovný proces. Didaktika telesnej výchovy je mladou vedeckou disciplínou. Začala sa formovať až v druhej polovici nášho storočia, hoci určité teoretické základy vychádzajúce predovšetkým zo zovšeobecňovania pedagogických skúseností z praxe a vytvárané dedukciou sa sformovali už skôr. Postupne s ujasňovaním názorov na podstatu procesu výchovy a vzdelávania v telesnej výchove spresňuje sa aj predmet vedeckého skúmania didaktiky telesnej výchovy.
- Názory na podstatu telovýchovného procesu úzko súviseli s tým, z akých ideových a metodologických hľadísk sa analyzoval a na akom stupni bol rozvoj pedagogických, psychologických, biologických vied, vied o telesnej kultúre a iných vedných odborov skúmajúcich pohybovú činnosť, učenie sa pohybových činností a vplyv týchto činností na človeka.
- V spočiatku sa v teoretických štúdiách skúmali len jednotlivé prvky telovýchovného procesu, ako obsah, učiteľ, žiak, formy organizácie a iné. Zriedkavo sa telovýchovný proces skúmal komplexne so snahou preniknúť do jeho podstaty, odhaliť jeho základné vlastnosti, štruktúru a vzťahy medzi nimi v dynamickom procese, v ktorom sa uskutočňuje telesné a pohybové zdokonaľovanie žiakov a pôsobí na rozvoj ostatných stránok osobnosti. Telovýchovný proces sa spočiatku považoval za jednoduchý proces osovojovania si pohybových činností a operácií na základe napodobňovania a mechanického opakovania týchto operácií a činností. Inokedy sa vysvetľoval jednostranne ako biologický proces adaptácie organizmu na telesné zaťaženie rozmanitou pohybovou činnosťou. Z takýchto názorov sa potom odvíjal obsah a charakter skúmania tohto procesu. ...
Podstata a štruktúra telovýchovného procesu
- Z hľadiska systémového prístupu rozlišujeme vo výchovno-vzdelávacom procese telesnej výchovy tieto základné prvky - projekt výchovy a vzdelávania. Vytyčuje základné smery výchovy a vzdelávania – ideové a obsahové. Obsahuje učebný plán, učebné osnovy a metodické pokyny, školský a klasifikačný poriadok, bezpečnostné predpisy atď. - učiteľ je subjektom aj objektom v telovýchovnom procese. Riadi, organizuje, plánuje a hodnotí priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu. Vzhľadom na jeho vedúcu úlohu v telovýchovnom procese sa na jeho osobnosť kladú mimoriadne vysoké nároky.
- žiak je objektom aj subjektom vo výchovno-vzdelávacom procese. Svojimi vekovými a individuálnymi osobitosťami ovplyvňuje kvalitu prebiehajúceho procesu, no súčasne tento proces formuje a ovplyvňuje žiaka. ...