Vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie a neskôr do schengenského priestoru sa zároveň zaviazala, že implementuje právny systém do vnútroštátneho právneho systému. Táto implementácia výrazne ovplyvnila činnosť mnohých štátnych orgánov, ktoré vykonávajú svoju činnosť aj v oblasti voľného pohybu osôb v rámci jednotného priestoru, ktorý Európska únia budovala od svojho vzniku. Zavedenie tohto princípu do praxe bolo oveľa ťažšie ako zavedenie pravidiel úre voľný pohyb kapitálu, tovaru a služieb.
V prvej časti tejto práce bude cieľom tejto práce priblížiť problematiku schengenského acquis, čiže krátky a stručný opis vývoja schengenského acquis, jeho charakteristiku a jeho funkcie v schengenskom priestore.
Druhá časť práce je zameraná na jednotlivé subjekty schengenského acquis, nakoľko schengenské acquis je systém právnych vzťahov a každý právny vzťah musí mať aj svoje subjekty. V rámci schengenského acquis sú to subjekty, ktoré realizujú a subjekty, ktoré aplikujú schengenské acquis. Patria sem subjekty, ktoré majú nadnárodný charakter, ako aj subjekty národného charakteru.
V tretej časť práce sa zaoberá s tými subjektami, ktoré aplikujú schengenské acquis na území Slovenskej republiky a stručne definuje ich činnosti v oblasti schengenského acquis.