1. Vymedzenie soc. pedagogiky - pojem, predmet, vývoj, úlohy, smery, predstavitelia, diela vzťah k iným vedám - Pojem: - Pedagogika: - spol. disciplína (veda, teória) o výchove a vzdelávaní, skúma výchovný proces so všetkými jeho činiteľmi, zložkami, metódami a podmienkami - Soc. pedagogika: - pedagogicko-sociálna vedná disciplína, kt. skúma vplyv soc. prostredia na vých. proces jedinca a celej ľudskej spoločnosti - Predmet: - soc. aspekty výchovy a vývoja osobnosti človeka (prostredie, škola, rodina, interakcie) - Objekt výchovy: - človek ako príslušník určitej skupiny - Úlohy: 1. analyzovať prostredie, 2. skúmať možnosti pomoci, 3. reflektovať na globálne problémy spoločnosti, 4. prispievať k utváraniu zdravého živ. štýlu (voľný čas), 5. uplatňovať poznatky z praxe - Vývoj: - soc. pedagogika vznikla v 19. st. v Nemecku, zakladateľom bol Paul Natorp - vývoj v troch zákl. prúdoch: 1. teoretický - Natorp (nem. filozof, zakladateľ teoretického smeru; cieľ spol. vývoja je soc. jednota; soc. ped. kladie do protipólu k individuálnej pedagogike - výchova a vzdelávanie pre spoločnosť pomocou spoločnosti), 2. praktický - Pestalozzi (švajč. pedagóg, zakladateľ prakt. smeru; svoje myšlienky o výchove a vzdelaní spracoval v diele Postovníkova večerná hodinka), 3. empirický - Bergemann (predstaviteľ emp. smeru; kritizoval Natropovo ponímanie soc. pedagogiky, zdôrazňoval empirické faktory vo výchove) ...
2. Metódy soc. pedagogiky - Metodológia: - veda o prístupoch, stratégiách, procedúrach, nástrojoch a normách fungovania a rozvoja, objektívneho poznávania a praktického pretrvávania objektívnej reality - Metóda: - postup, návod ako dosiahnuť vopred stanovený cieľ - Metódy: 1. kvantitatívne (množstvo údajov): a) pozorovanie (vnímanie objektu, jeho vonkajšie prejavy, cieľ - najpresnejšie poznanie o objekte), b) dotazník (oslovenie respondentov otázkami, kt. potvrdia alebo vyvrátia hypotézy), c) škálovanie (posudzovanie javov podľa stupnice), d) experiment (striktný postup a proces na poznanie skutočnosti), e) interview (verbálny kontakt medzi dvoma alebo viacerými účastníkmi), 2. kvalitatívne (kvalita soc. javov): a) pozorovanie, b) výskum živ. príbehu, c) metóda prípadovej štúdie, 3. systém THV - tvorivo humanistická výchova (prof. Zelina): - sleduje prežívanie, hodnotové systémy, motiváciu, city a tvorivosť detí a mládeže,