Úvod Podnik obklopujú nekontrolovateľné faktory, ktoré tvoria marketingové prostredie. Ak chce byť podnik úspešný, musí prispôsobiť svoj marketingový mix trendom a vývoju svojho prostredia. Marketingové prostredie tvoria činitele a faktory mimo marketingu, ktoré ovplyvňujú schopnosť marketingového manažmentu spracovať a udržiavať úspešnú výmenu s cieľovými zákazníkmi. Na podnik majú veľký vplyv neisté marketingové prostredie a dynamické zmeny. Toto prostredie sa nedá prognózovať a často prináša veľké prekvapenia a škody. Avšak ponúka príležitosti aj riziko. Na pozorné sledovanie zmien v prostredí podnik využíva marketingový výskum a marketingový systém informácii.
1. Rozdelenie marketingového prostredia 1. 1 Makroprostredie Vytvárajú širšie spoločenské vplyvy, ktoré pôsobia na celé mikroprostredie. Sú to demografické, ekonomické, prírodné, technologické, politické a kultúrne vplyvy.
1. 2 Mikroprostredie Tvoria ho vplyvy, ktoré obklopujú podnik a ovplyvňujú jeho schopnosť slúžiť zákazníkom – firma, jej distribučné kanály, spotrebiteľské trhy, konkurenti a verejnosť.
1. 2. 1 Externé mikroprostredie Schéma č. 1 – Externé mikroprostredie
1. 2. 2 Interné mikroprostredie Z pohľadu ovplyvniteľnosti manažment kontroluje toto prostredie vtedy, ak firma dokáže dostatočne rýchlo reagovať svojou stratégiu štruktúry a organizačnej kultúry na externé mikroprostredie. ...