Marketing je proces riadenia, ktorého výsledkom je poznanie, predvídanie, ovplyvňovanie a uspokojovanie potrieb a želaní zákazníka efektívnym a výhodným spôsobom, ktorý zaisťuje splnenie cieľov organizácie. Potreba je stav pociťovania nedostatku. Želanie je prejavenou potrebou. Dopyt- želanie získať za peniaze produkt určitej značky – želanie podporené schopnosťou finančnej úhrady. Produkt - ponuka, ktorá dokáže uspokojiť potrebu alebo želanie. Výmena - proces získania tovaru alebo služby protihodnotou - peniazmi, iným tovarom alebou službou. Transakcia – obchod s hodnotami medzi dvoma alebo viacerými subjektmi. Trhová segmentácia – rozčlenenie zákazníkov do skupín s podobnými kľúčovými charakteristikami, u ktorých možno predpokladať znaky jednotného správania sa v danej skupine.
Marketingové koncepcie: 1. Výrobná koncepcia–obľúbenosť lacných a ľahko dostupných produktov. 2. Výrobková koncepcia – obľúbenosť výrobkov najvyššej kvality, výkonnosti alebo s úplne novými vlastnosťami. 3. Predajná koncepcia – agresívne predajné a propagačné úsilie zo strany firiem, aby si spotrebitelia vybrali tovar alebo službu – napr. poistenie. 4. Marketingová koncepcia – byť efektívnejší v určovaní potrieb a prianí cieľových trhov a v ich uspokojovaní než konkurencia. 5. Spoločenská marketingová koncepcia–určovanie potrieb, želaní a záujmov cieľových trhov a poskytovanie žiadúceho uspokojenia potrieb účinnejšie a efektívnejšie ako konkurenti spôsobom, ktorý zachováva alebo zvyšuje blahobyt spotrebiteľov a spoločnosti.
Makroprostredie podniku: 1. Demografické prostredie: a. populačný rast b. geografické rozloženie populácie c. veková štruktúra obyvateľstva d. počet členov rodiny e. dosiahnuté vzdelanie f. pracovné postavenie 2. Ekonomické prostredie: - úroveň a štruktúra príjmov, úroveň úspory, dlhy, dostupnosť úverov 3. Politické a legislatívne prostredie: - zákony v oblasti podnikania, predpisy, nariadenia 4. Ekologické prostredie: - prírodné zdroje, nedostatok surovín, zvýšené náklady na energiu, zvýšený stupeň znečistenia 5. Sociálne (kultúrne) prostredie: - hodnoty spoločnosti, postoje, záľuby, správanie sa 6. Vedecko – technické prostredie: - tempo technologických zmien, inovácie, zmeny vo výdavkoch na výskum, rast regulácie technologických zmien ...