Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Dejiny a teória umenia

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady
METAFYZICKÉ MALIARSTVO
Metafyzické maliarstvo sa zrodilo z futurizmu. Je to maliarsky smer, ktorý sa vyvýjal v Paríži od roku 1910 a trval do roku 1915. Zakladateľom bol Giorgio de Chirico, okolo ktorého sa zhromaždila úzka skupina ľudí. Názov je odvodený od metafyziky, čo je vo filozofii náuka o mimozmyslovom poznaní skutočnosti – zaoberajúci sa otázkami presahujúcimi ľudskú skúsenosť a zmyslové poznanie. Tento smer sa opieral o sen, vnútorný svet, zdôrazňoval tajomstvo a melanchóliu, obracia sa nostalgicky k antike. Uctievajú magickú hodnotu čísel, geometrických obrazcov...

SURREALIZMUS
Je umelecké hnutie, ktoré vzniklo medzi dvoma svetovými vojnami r. 1919 pozvoľným prechodom z dadaizmu a metafyzického maliarstva. Centrom surrealizmu bol Paríž, ale čoskoro sa rozšíril do európy. Nový avantgardný smer sa prejavil v literatúre, filme, fotografii, ale hlavne vo výtvarnom umení. Od začiatku mal prepracovanú teóriu, pričom veľký vplyv na surrealistov mala psychoanalýza Sigmunda Freuda. Teóriu vypracoval francúzsky básnik André Bretón. Definoval surrealizmus takto: ,,Čistý psychický automatizmus, ktorým chceme vyjadriť, či už písomne, alebo ústne, či akoukoľvek inou formou, skutočné fungovanie myslenia. Diktát myslenia bez akejkoľvek kontroly vykonávanej rozumom, mimo akýchkoľvek ohľadov estetických alebo morálnych."
...

REALISTICKÉ TENDENCIE ZOBRAZOVANIA V 2. POL. 20. ST.
Nový realizmus je protireakciou na abstrakciu. Vzniká v druhej pol. 50tych rokov 20. st., v období, kedy začína byť informel a tachizmus vyčerpaný (informel stratil kontakt s bežnou realitou). Predstavitelia tohto prúdu sa zaoberali každodennými, obyčajnými predmetmi. Tým, že opäť nechávajú vstúpiť všedné predmety do obrazov (formou asambláže), zdôrazňovali skutočnosť, realitu. Nový realisti sa okrem maľby vyjadrovali objektom, happeningom...

NAIVNÉ MALIARSTVO
Naivné umenie ako osobitú oblasť umeleckej aktivity si začala začiatkom 20. storočia všímať vo Francúzsku umelecká avantgarda, najmä prostredníctvom jeho najvýznamnejšieho predstaviteľa colníka Rousseaua. Naivní umelci boli tiež označovaní ako laickí, sviatoční, nedeľní maliari, maliari prostého, čistého srdca i moderní primitívi. ,,Autodidaxia (metóda samoučenia) je jednou z hlavných čŕt naivného umenia." ( Pijoan, 1986, s.170)...
Hodnotenie (0x):