Podnikové hospodárstvo – Úvod do predmetu Podnikovo-hospodárska náuka vychádza z mikroekonómie. Objektom jej skúmania je podnik ako podnikateľský subjekt. Zaoberá sa činnosťou a aktivitami jednotlivých podnikov podľa druhu ich činnosti a výkonov s rešpektovaním ich špecifík. Ide o skúmanie racionálnej kombinácie a organizácie výrobných faktorov, ktorých výsledkom je žiadúci ekonomický efekt. Národno-hosp. náuka vychádza z makroekonómie Predmetom podnikového hospodárstva je podnik. PH tvorí úvod, je vstupom k ďalším predmetom ( napr. podnikové financie). Vedy o podniku môžu byť: - odvetvové ekonomiky (ekonomiku Obchodu, priemyslu) - prierezové ekonomiky ( ekonomika Miezd, marketing, podnik. Financie) Predmetom skúmania bude podnik fungujúci v podmienkach trhovej ekonomiky. Od toho sa odvíjajú ďalšie znaky podniku. Takýto podnik je spojený s ďalšími kategóriami a to: - podnikanie - podnikateľ ...
Ciele podniu a životný cyklus Okolie podniku Okolie podniku vo všeobecnosti závisí od externých faktorov. Podni existuje v určitej časovej a priestorovej realite, ktorá ovplyvňuje fungovanie podniku. Priestorová realita – sú to prvky okolia s ktorými má podnik nejaké väzby (napr. dodávatelia, odberatelia, konkurencia, zákazníci...) Väzby podniku na okolie môžu byť: - vertikálne - horizontálne Vertikálne väzby majú mocenský charakter a predstavujú väzby podniku k štátu, obci (sú dané legislatívou). Štát ovplyvňuje podniky týmito formami hospodárskej politiky: • Fiškálna (rozpočet, dane, clá) • Zahranično-obchodná politika (pro-exportná, pro-importná) • Protimonopolná politika ( nekalá hospodárska súťaž) • Sociálna politika • Politika zamestnanosti ( podpory v nezamestnanosti, dotácie na vytváranie pracovných miest) • Štruktúrna politika ...