Problematika oceňovania podnikov je v podmienkach Slovenskej republiky problematikou staronovou. Jej potreba sa objavila v súvislosti s transformáciou ekonomiky a hlavne s transformáciou vlastníckych vzťahov. Znovu vzrástla potreba poznať vedľa účtovnej hodnote aj hodnotu trhovú. V súčasnej dobe, keď už prakticky končí proces transformácie a adaptácie podnikovej hospodárskej sféry na nové podmienky, aktuálnosť oceňovania podniku nijako neoslabuje.
Vo vyspelých trhových ekonomikách je problematika oceňovania podniku taktiež vysoko aktuálna, a to predovšetkým v dôsledkoch niektorých vývojových tendenciách vo svetovej ekonomike, vyvolávajúcich potrebu efektívneho umiestnenia rozsiahleho voľného kapitálu. Ide predovšetkým o nasledujúce tendencie: • v 80. rokoch došlo v USA ku krachu mnohých bánk v dôsledku chybného ocenenia, na ktorého základe boli poskytnuté pôžičky, • proces koncentrácie kapitálu, • vytváranie transnacionálnych spoločností, • pohyb voľného kapitálu, • globalizácia svetovej ekonomiky.
Účelom oceňovania podniku je stanovenie jeho hodnoty, zaoberá sa podnikom ako s tovarom. Ocenenie je výsledkom procesu oceňovania, teda priradeniu určitej hodnoty podniku. Je nutné zdôrazniť, že podnik nemá sám o sebe žiadnu objektívnu, vecne zdôvodniteľnú a na okolnosti a podmienky nezávislú hodnotu. Z toho plynie záver, že neexistuje jediné, obecne platné a univerzálne ocenenie. V tomto kontexte je tiež nutné podotknúť, že neexistuje ani jediný „správny“ model pre oceňovanie. Výsledok procesu oceňovania je závislý na mnohých faktoroch, predovšetkým na účele ocenenia, na skúsenostiach odhadcu, ako aj na množstve a kvalite dostupných informácií, na časovej dimenzii pre spracovanie, apod.
Podnik tvorí komplex hmotného majetku, nehmotného majetku a dôležitou časťou je aj ľudský činiteľ, t.j. pracovná sila so svojimi znalosťami a skúsenosťami. Všetky tieto zložky vytvárajú zmysluplný komplex, ktorý umožňuje podniku, aby zabezpečoval svoju činnosť a pri jeho oceňovaní treba brať do úvahy všetky zložky v jednote a celistvosti.