Keď povieme napr. "životné podmienky obyvateľstva sa značne zlepšili", "produktivita práce v minulom roku vzrástla", "vlaky ešte vždy meškajú", "návštevnosť kín sa znížila", sú to všetko výroky, ktoré majú niečo spoločné: zovšeobecňujú výsledok veľkého počtu pozorovaní, pričom ich platnosť pre pozorovanú skupinu ešte neznamená, že musia platiť i v každom individuálnom prípade. Iba pomocou takýchto zovšeobecnení sa však dajú vystihnúť podstatné tendencie a vzťahy v prírodných a spoločenských javoch.
Skúmanie prírodných a spoločenských javov ako hromadných javov umožňuje poznať ich podstatu a vlastnosti i povahu činiteľov, ktoré ich ovplyvňujú v ich vzájomných vzťahoch a súvislostiach. Napríklad váha novorodeniatok, úrodnosť určitého druhu plodín, spotreba potravín, účinnosť určitého druhu liečiva, váhový prírastok chovných zvierat sú všetko javy, pri ktorých treba pozorovať mnoho jednotlivých prípadov a až na základe takéhoto hromadného pozorovania možno robiť o príslušnom jave zovšeobecňujúce závery. To znamená, že tieto javy treba skúmať ako hromadné javy. Skúmanie hromadných javov a ich vlastností v ich vzájomných vzťahoch a závislostiach si vyžaduje špeciálne metódy a postupy. Tieto metódy poskytuje štatistika.
Štatistiku definujeme ako metodologickú vedu , je to sústavou metód , ktoré sa používajú na zber a analýzu údajov( dát). Štatistické metódy pomáhajú ľudom určovať, študovať a riešiť mnohé problémy, umožňujú robiť ľuďom správne rozhodnutia o neistých situáciách. Používajú sa napríklad pri upresnení predpovede počasia, na určenie, či nejaký liek pomáha, ekonómovia používajú štatistické techniky na predpoveď budúcich ekonomických podmienok.
Slovo štatistika sa však nepoužíva iba v tomto zmysle - bežne sa s ním stretávame v troch významoch. Označuje sa ním: a) praktická činnosť, spojená so získavaním údajov o hromadných javoch, štatistických dát, ich spracovaním a vyhodnocovaním, b) štatistické dáta, t. j. údaje o hromadných javoch, bezprostredne získané pozorovaním alebo z nich vypočítané charakteristiky, c) vedná disciplína