1. Strategické spojenectvo Strategické spojenectvo (strategic alliance) je jedným z najvyužívanejších nástrojov v manažmente veľkých aj malých podnikov. Po tom, čo sa podniky usilovali systematicky odbúrať všetky činnosti znižujúce výkonnosť podniku, dúfali, že bude ľahké pomenovať zdroje reprodukcie a rastu vo vnútri firmy. Zistili však, že je potrebné ich hľadať najmä v externom prostredí. Siahli preto po nástrojoch, ktoré poznala už klasická ekonomická teória - po alianciách a fúziách. Postupne sa stále intenzívnejšie presadzovali väzby medzi podnikmi, ktoré dostali pomenovanie strategické spojenectvá. V 19. a začiatkom 20. storočia sa ako najčastejšie dôvody, ktoré viedli k spolupráci medzi podnikmi uvádzali: obsadzovanie trhov, expanzia na zahraničné trhy, vytváranie bariér vstupu, snaha o zisk monopolného postavenia na trhu.
2. Strategické aliancie 2. 1 Definícia strategickej aliancie Strategické aliancie predstavujú organizačne právnu formu medzipodnikovej spolupráce, respektíve spoločného podnikania. Firmy môžu tvoriť strategické aliancie s rôznymi partnermi: zákazníci, dodávatelia, konkurenti, atď. Vďaka tomuto nástroju môžu firmy zlepšiť svoje konkurenčné postavenie, získať prístup na nové trhy, zdieľať riziko a náklady na veľkých projektoch.
Podľa Asociácie profesionálov pre strategické aliancie môžeme strategické aliancie charakterizovať ako dohody s otvoreným koncom medzi separátnymi firmami, ktoré zdieľajú niektoré spoločné ciele alebo záujmy. Strategické aliancie môžu mať rôznu formu, sú však skôr procesom ako právnym aktom. Na rozdiel od fúzií alebo akvizícií, nevyžadujú, aby zainteresované podniky menili existujúcu právnu formu alebo organizačnú štruktúru. Často ide o dohody (ústne alebo písomné) v určitej vymedzenej oblasti a ich vznik a zánik je teda veľmi jednoduchý. ...