CENA - vyj. hodnoty daného tovaru -mala by odrážať vzáj. vzťah kvality daného tovaru s jej množstvom -súhrn cien jednotlivých tovarov vyrovnáva diferencie medzi cenou a hodnotou C ≠ H, ∑C = ∑H -vyčísliť cenu je komplikované, lebo zahŕňa nielen vynaložené nutné náklady ale cena vyjadruje i podmienky realizácie tovaru, ktoré sa vytvárajú na základe ponuky a dopytu -trh má rozdielne realizačné podmienky, potom cena sa nestotožňuje s hodnotou daného výrobku, cena je deformovaná a -vzniká rozdielnymi podmienkami trhu
TOVAR = taký druh výrobku, na ktorý sa vynaložila ľudská práca, je nutný pre životné pochody a je súčasťou tovarovej výmeny - hodnotu má iba ten tovar, ktorý je užitočný, vzácny a vynaložili sa naň náklady na výrobu - úžitkovosť = schopnosť tovaru uspokojovať určitú potrebu - vzácnosť = miera významnosti uspokojavania určitej potreby - tieto dve premenlivé veličiny ovplyv. Subjektí. pohľadom každého účastníka trhu, určujú konečnú cenu - konečná cena je stanovená spotrebiteľom na trhu H = D/P = C - cenu možno stanoviť aj cez výrobné náklady H = Vn*Vž = C - k rozdielu medzi cenou a hodnotou dochádza asi u celk. spoločenského produktu, ktorý vytvára spoločnosť - skupina teórií tvrdí: cenu tvoria odberatelia, dodávatelia, teda sa zaoberá chovaním spotrebiteľa - subjektívna teória - druhá skupina teórií je založená na sledovaní objektívnych nákladov vynaložených na daný výrobok - objektívna teória (základom sú N, ktoré musia spotrebitelia rešpektovať a prijať) - ak trh chce optimalizovať cenu s hodnotou, potom musí zohľadniť aj subjektívnu aj objektívnu teóriu = dualistická teória
FUNKCIE CENY - cena je základnou ekon. kategóriou, kt. spĺňa tieto funkcie: uhradzovacia - cena pre výrobcu musí priniesť určitý zisk, rozdeĺovacia - na zákl. ceny spoločnosť rozdeľuje nár.dôchodok, racionalizačná - cena má pôsobiť na výrobcu, aby racionálne vynakladal a spotreboval tovary, evidenčná - pomocou nej zisťujeme jednotlivé proporcie NH, regulačná - reguluje vzťahy medzi ponukou a dopytom, informačná - cena je základnou informáciou a kritériom pre rozhodovanie, stimulačná - cena je nástrojom pre dosiahnutie zisku
DRUHY CIEN - ceny zohr. kľúčovú úlohu pri získavaní trhu, - v cene je zakompon. hodnota daného výrobku - stanoviť objekt. cenu bez fungujúceho trhu je viacmenej nemožné, preto trh musíme považovať ako základný článok tovarovej ekonomiky - hlavnou funk. trhu je sledovať ponuku a dopyt. Na sledovanie týchto atribútov má svoj nástroj, ktorým sú ceny - pri veľkom počte tovarov na trhu sa vytvára cen. hladina,kt. je tvor. jednotl. cenami výrobkov, tieto majú rôzne druhy cien ...