S trhovou ekonomikou sú úzko spojené také pojmy ako podnikanie, podnikavosť, podnikateľský subjekt, podnikateľ, podnik. Tieto atribúty mali a majú svoje miesto v ekonomickej teórií aj v praxi. Nielen v minulosti, ale aj v súčasnosti zamestnáva akademickú a podnikateľskú obec diskusia o tom. ako definovať a chápať tieto pojmy. Na jednej strane sú autori, ktorí pod podnikaním chápu len zakladanie úplne nových podnikov, pričom rozlišujú medzi "klasickými podnikateľmi" a "malými podnikateľmi". Podľa nich sa tieto dve skupiny podnikateľov od seba odlišujú motiváciou a postojom k rastu svojho podniku. Na druhej strane spektra názorov stoja predstavitelia vedy, ktorí považujú za podnikateľskú Činnosť každú kreatívnu Činnosť, ktorej výsledkom sú zmeny v podniku. V tejto Časti publikácie poukazujeme na spektrum názorov na uvedené pojmy a na ich vývin v ekonomickej teórií a v praxi. Pozornosť venujeme najmä 'vymedzeniu malého a stredného podnikania, ktoré tvorí významnú súčasť podnikateľských aktivít.