1) Pedagogika - pojem a predmet pedagogiky, základné pedagogické pojmy a kategórie Pedagogika ako veda má svoj predmet skúmania, svoj systém a metodológiu. Základným metodologickým problémom pedagogiky ako vedy je odpovedať na otázky čo tvorí predmet jej výskumu. Predmetom pedagogiky je výchova, pedagogika sa zaoberá tým, čo vytvára a determinuje proces výchovy v konkrétnom prostredí a v konkrétnej situácii, na základe ktorých prebiehajú také činnosti medzi zúčastnenými, že pri nich dochádza k učeniu na strane konkrétneho subjektu. V súčasnosti je pedagogika vedou o permanentnej výchove detí, mládeže a dospelých. Do záberu pedagogiky patrí nie len výchova normálnych jedincov ale aj výchova postihnutých jedincov v spoločnosti. Základné pojmy a kategórie pedagogiky: 1) Výchova - zámerné plánované, cieľavedomé rozvíjanie osobnosti jedinca 2) Vzdelávanie - proces uvedomelého, cieľavedomého a aktívneho osvojovania poznatkov najrôznejšieho obsahu 3) Vzdelanie - systém vedomostí, zručností, návykov, postupov, názorov a presvedčenia človeka a určitú úroveň rozvoja jeho schopností, potrieb, motívov a záujmov, ktoré boli dosiahnuté na základe cieľavedomého výchovnovzdelávacieho procesu. 4) Edukácia - proces súvisiaci s výchovou a vzdelávaním, v ktorom prebieha vyučovanie a učenie sa 5) Učenie - dotýka sa človeka po celý život, umožňuje mu neustále sa zdokonaľovať 6) Vyučovanie - zámerné, cieľavedomé pôsobenie učiteľa na žiaka s ciešľľom vštepiť mu isté vedomosti, zručnosti, návyky, spôsoby správania a osobné vlastnosti v súlade s požiadavkami spoločnosti.