Strategické riadenie vzniklo ako produkt hľadania nových metód riadenia podniku v neprestajne sa komplikujúcich podmienkach podnikateľského prostredia. Zrýchľujúca sa dynamika zmien prerastajúca do diskontinuít, prudký nárast rizika investovania, zvyšovanie kapitálovej náročnosti, vznik strategických prekvapení, intenzívna domáca i globálna konkurencia, nevypočítateľnosť správania konkurentov, enormný nárast náročnosti zákazníkov na kvalitu výrobkov a služieb, termíny ich dodania a mnoho iných faktorov nebolo možné zvládnuť tradičnými metódami riadenia.. Strategický manažment teda vznikol ako reakcia na nové, neznáme a prekvapujúce zmeny v podnikateľskom prostredí. Je to umenie a veda, skladajúca sa z formovania stratégie, jej implementácie a kontroly. Počiatky stratégie či strategického myslenia pritom siahajú až do staroveku. Tieto pojmy sa používajú vo vojenstve, politike a diplomacii. V priebehu 20. storočia začínajú prenikať aj do sveta podnikania, aby sa stali jeho neoddeliteľnou súčasťou.