2. Cieľové zameranie podniku, základné a parciálne ciele
Každý podnik aktivizuje podnikateľskú činnosť, zvyšuje hospodárnosť a produktivitu práce. Hľadá cesty efektívnejšieho zhodnocovania vstupov vo výrobe a uspokojovania potrieb zákazníkov. Za tým účelom podnik sleduje tri základné ciele, ktorých obsah sa menil vplyvom času, spoločenských požiadaviek i zmenou hospodárskeho mechanizmu.
Základné (všeobecné) ciele:
Pôvodné ciele (dĺžka cieľov 10 - 15 rokov)
1. dosahovanie maximálneho zisku
2. zabezpečenie trvalého ekonomického rozvoja podniku
3. zabezpečovať ekonomickú stabilitu podniku (trvalé zachovanie podniku)
Súčasné ciele (dĺžka cieľov 4 - 5 rokov)
1. dosahovanie zisku pri predchádzajúcom uspokojení požiadaviek trhu
2. zabezpečovanie trvalého ekonomického rozvoja podniku vo vzťahu k svojmu okoliu
3. aktívnou ekonomickou a sociálnou politikou podporovať prostredie, v ktorom je podnik etablovaný
Hlavným cieľom bola maximalizácia zisku. Dôsledkom toho sa vedenie podniku zaoberalo len ekonomickou stránkou a jeho rozhodnutia boli orientované na zisk. Dlhodobým cieľom bolo trvalé zachovanie podniku.
V súčasnosti je hlavným cieľom dosiahnuť zisk pri rešpektovaní požiadaviek trhu, spotrebiteľov.