Podľa kritéria „ako zisťovať“ rozdeľujeme metódy na metódy pozorovania, exploračné metódy (dotazník, rozhovor), metóda diagnostického skúšania, metóda testov, kazuistická metóda - Case study a rozbor výsledkov činnosti. Správne diagnostikovanie je podmienené výberom vhodných diagnostických metód. K požadovaným vlastnostiam diagnostických metód patria : 1. Reliabilita - spoľahlivosť ( aj pri viacnásobnom opakovaní sú výsledky vždy totožné) 2. Validita - do akej miery je metóda vhodná a platná
Súčasne je potrebné, pri špeciálno-pedagogickej diagnostike dodržiavanie princípov diagnostikovania: A. Princíp komplexnosti - tímový prístup, diagnostika a z nej diagnóza je platná ak spolupracuje lekár, psychológ, sociálny pracovník, špeciálny pedagóg B. Princíp všestrannosti vyšetrenia podchytiť všetky znaky C. Princíp dynamickosti - vyšetrujú sa nie len aktuálne schopnosti ale i potencionálne a perspektívne možnosti D. Princíp modifikácie - prispôsobenie metódy druhu a stupňu postihnutia