1. Pohyb hmotného bodu - priemerná rýchlosť, zrýhlenie, okamžité zrýchlenie, zákon dráhy rovnomerného pohybu
Vychádzame z predpokladu, že pri modelovaní pohybu hmotného bodu po dopravnej ceste transformujeme celú hmotnosť vozňa (HDV) do bodu - ťažiska, a tento pohyb skúmame po trajektórii pohybu (po dráhe), ktorá môže byť priamočiara alebo krivočiara (oblúk, kružnica). Tento pohyb môže byť konštantnou rýchlosťou alebo zrýchľujúci (adhézna ťažná sila HDV) alebo spomaľujúci (adhézna brzdná sila HDV a vozňov). Jazda konštantnou rýchlosťou - a=0. Tieto základné charakteristiky pohybu hmotného bodu v ŽDP sa vyjadrujú rôznymi zjednodušeniami, a pre praktické použitie v podmienkach železníc (stanovanie hmotnosti vlaku, brzdiacich %, adhéznej ťažnej sily HDV) používame tabuľkové výstupy normatívov, príp. diagramy trakčných charakteristík HDV, T-L diagramy, Korefov záťažový diagram. Pre optimalizáciu pohybu v rámci technológie spracovanie cieľových, končiacich alebo východiskových vlakov používame v podmienkach železníc tzv. typové grafy (Gantov úsečkový graf, graf závislosti technologickej doby spracovania na počte vozňov, vozňových jednotiek pri technologických postupoch). V rámci sledovania trajektórie hmotného bodu použijeme základné pohybové rovnice.