Umenie je nerozlučne späté s človekom. Praveké umenie, v podstate naturalistické a zoomorfné, je späté s civilizáciou lovcov sobov. Na základe modernej datovacej techniky za pomoci rádioizotopu uhlíka sa toto umenie kladie do rozmedzia 30. - 10. tisícročia. Do najvýznamnejších piatich tisícročí tohto obdobia, do 15. - 10. pred n. l., patrí veľké jaskynné umenie všetkých slávnych nálezísk. Praveké umenie objavili pred pol druha storočím. Poznali sme ho teda veľmi oneskorene. Vyskytuje sa na rozsiahlom území rozprestierajúcom sa od ďalekých brehov Bajkalského jazera, skalných útesov Angory, južných jaskýň Uralu alebo výbežkov Pamíru až po nedozerné sprašové nížiny Eurázie, od Ukrajiny po Moravu. Európu ožiarilo svetlo dejinné oveľa neskôr ako Afriku a Áziu. Dánsky učenec Christian Thomsen rozdelil dejiny praveku podľa nálezov nástrojov na dobu, kamennú, bronzovú a železnú. Kamenná doba sa delí na staršiu, paleolit ( z gréc. paleos starý, lithos kameň ), strednú či mezolit, mladšiu či neolit a neskorú či eneolit alebo medenú dobu. Lewis H. Morgan rozdeľuje ľudské dejiny v podaní Engelsovom ( Pôvod rodiny, súkromného vlastníctva a štátu ) na tri hlavné obdobia: divošstvo, barbarstvo a civilizácia. Prvé dve obdobia sa delia na najnižší, stredný a najvyšší stupeň podľa pokroku vo výrobe životných prostriedkov. Hovorí o tom: „ Obratnosť v tejto výrobe rozhoduje o stupni prevahy človeka a o jeho ovládaní prírody; zo všetkých bytostí jedine človek dokázal takmer neobmedzene ovládnuť výrobu potravy. Všetky veľké obdobia ľudského pokroku viac alebo menej priamo spájajú v jedno s obdobím, v ktorom sa rozlíšili zdroje výživy.“ Engels zovšeobecnil Morganove rozdelenie takto: „ Divošstvo - obdobie, počas ktorého si človek prevažne privlastňoval hotové produkty prírody; umelé výrobky ľudské sú väčšinou pomocnými nástrojmi tohto privlastňovania, barbarstvo - obdobie počas ktorého si človek osvojuje chov dobytka a orbu, naučí sa metódam, ako ľudskou činnosťou zvyšovať výrobu prírodných produktov, civilizácia - obdobie, počas ktorého sa človek naučí ďalšiemu spracovaniu prírodných produktov, obdobie vlastného priemyslu a umenia.“