Teória výchovy: úlohy a ciele t. v., obsah a predmet teórie výchovy, zložky výchovy, výchova k hodnotám
Na úvod...
... Je potrebné položiť si základné otázky o zmysle ľudského bytia, spôsoboch poznania človeka a možnostiach jeho ovplyvňovania a rozvíjania;
... tieto otázky nie sú nové, kládli si ich už v starom Grécku a Ríme.
...ich novosť je v ich naliehavosti, v okolnostiach, za ktorých sa nastoľujú;
...to smeruje k zmenám, funkčnosti, účinnosti, odbornosti výchovy.
...je veľa teórií výchov, ale len jedna výchova v najširšom slova zmysle
Čo to je...teória výchovy?
... patrí k centrálnym pedagogickým disciplínam
... pedagogická veda, ktorá sa zaoberá obsahom výchovy, výchovou k disciplíne, sexuálnou výchovou, výchovou k rodičovstvu, pracovnou a telesnou výchovou, výchovnými ťažkosťami, prevychovaváním
...je základnou pedagogickou vedou, t.j. poskytuje teoretické základy iným ped. vedám /základné prvky a primárne vzťahy/
Na zopakovanie: čo je VÝCHOVA
„Výchova v najširšom zmysle slova je - ovplyvňovanie človeka človekom“
Ťažiskovým pojmom je zámer - intencionalita ovplyvňovania
Zámer hovorí o tom, či jeden subjekt pôsobí na druhý s tým, že ho chce vychovávať
Výchova je...
odborné rozvíjanie psychických funkcií ,
profesionálne, odborné a cieľavedomé udržiavanie, zdokonaľovanie a rozvíjanie pozitívnych a funkčných možností človeka, procesov a vlastností,
zámerné, cieľavedomé a komplexné pôsobenie na uspôsobenie človeka plniť isté životné ideály, osvojiť si isté hodnoty.