1/ Predmet pedagogickej psychológie a jej história Pedagogická psychológia je veda hraničná, psychologická, špeciálna, z historického pohľadu aplikovaná. Edukačná psychológia je integrujúca psychologická disciplína, spája a dopĺňa poznatky pre použitie v edukačnej praxi. Ako veda vznikla koncom 19. Storočia z potrieb praxe. Je to veda, ktorá skúma utváranie, štruktúru a dynamiku orientačnej činnosti, od ktorej bezprostredne závisí jej základná kvalita. Je hlavnou vedou o orientačnej činnosti. Pedagogická psychológia je jednou z najstarších psychologických disciplín.
5 náhľadov na predmet 1. Pedagogická psychológia ako aplikácia poznatkov všeobecnej psychológie na pedagogickú teóriu a výchovno-vyučovaciu prax . Nárok na vedeckosť mala len experimentálna psychológia. J.F.Herbart - pokúšal sa osamostatniť pedagogickú vedu od teológie, pedagogika ako veda závisí od etiky - praktickej filozofie a psychológie. 2 piliere, prvý je etika (mala naznačovať ciele) a druhý psychológia (ako ciele dosiahnuť). Pedagogická psychológia mala skôr svoju učebnicu, ako svoj samostatný predmet, výskumné metódy a ustálený systém. Profesor Mayer 1884 - 1. učebnica - išlo o výber poznatkov všeobecnej psychológie pre pedagógov. 2. Pedagogická psychológia ako aplikácia poznatkov vývinovej psychológie na pedagogickú teóriu a výchovno-vyučovaciu prax . Bola to predovšetkým psychológia dieťaťa - osobnosť detskej psychiky. Začalo sa zdôrazňovať, že dieťa (ako jedinec) treba diferencovať. E. Cleparéde - veľký propagátor aplikácie vývinovej psychológie na pedagogiku, položil základy psychopedagogiky. G.S.Hall - zakladateľ pedopsychológie a pedológie. L.Keleman - pedagogická psychológia sa nemôže sústreďovať iba na výskum vývinu osobnosti v podmienkach výchovy. Ide o psychologické zákonitosti pedagogického procesu, treba ho chápať ako stálu interakciu pedagogickej činnosti učiteľa a utvárania osobnosti žiaka.