Registrácia | Prihlásiť

Prednášky: Strategický marketingový manažment- prednášky

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
Stratégia je nástroj, ktorý podnik používa na dosiahnutie svojich cieľov. Stratégiou sa vymedzujú dlhodobé ciele podniku, volia sa postupy na ich naplnenie a alokujú zdroje na ich dosiahnutie.

Cieľ:
- vymedzenie plánov „správania sa“ na trhu v dlhodobom horizonte (max. 3 roky),
- hľadanie metód dosiahnutia strategických trhových cieľov (ako?),
- smerovanie podnikania (ktoré trhy, ktoré produkty) - bázou je „kritérium efektívnosti“ - robiť správnu vec (efektívnosť sa zameriava na dlhodobé použitie).

Strategické plánovanie - proces vytvárania rovnováhy:
zdroje podniku ciele podniku príležitosti na trhu

Vznik potreby strategického plánovania po r. 1960.
Priame impulzy vzniku strategického marketingu:
- zmena trhu dopytu na trh ponuky,
- stagnácia trhov,
- rast cien ropy,
- vyčerpanie zdrojov strategických surovín.

1. Výnimočné kompetencie - výnimočné schopnosti: reprezentujú všetko to, čo je podnik schopný robiť výnimočne dobre v porovnaním s konkurentmi.
2. Konkurenčná výhoda: jedinečná pozícia, ktorú podnik získa v porovnaní s konkurentmi prostredníctvom svojho spôsobu využívania výnimočných kompetencií alebo rozhodnutí o výrobkoch a trhoch.

Výnimočné kompetencie - výnimočné schopnosti - špeciálne alebo jedinečné schopnosti organizácie - zručnosti a schopnosti personálu a hmotné zdroje organizácie (materiálové, strojové) a finančné zdroje.
Výnimočné zdroje vyrastajú z moderného strojového vybavenia, rozsahu a štruktúry distribučnej siete, výrobných kapacít, jedinečných zdrojov surovín, dostatočných finančných fondov, vybudovaného mena značky.
Konkurenčná výhoda - vyplýva z výberu trhov, z výnimočných kompetencií podniku, zo spôsobu využitia zdrojov.
Dve základné alternatívy, ktoré ma firma k dispozícií na dosiahnutie a udržanie konkurenčnej výhod sú nákladové vodcovstvo a diferenciácia (ak podnik ponúka rovnakú hodnotu zákazníkom ako konkurencia, avšak s nižšími nákladmi). Aby podnik získal udržateľné konkurenčnú výhodu, musí disponovať jedinečnou schopnosťou, ktorá je ťažko napodobiteľná - vytvorenie výnimočnej hodnoty pre zákazníkov v jednom alebo viacerých znakoch ponuky napr. výnimočný servis, moderný dizajn, prestíž značky, špičkový výkon.
Hodnotenie (0x):