Stratégia je nástroj, ktorý podnik používa na dosiahnutie svojich cieľov. Stratégiou sa vymedzujú dlhodobé ciele podniku, volia sa postupy na ich naplnenie a alokujú zdroje na ich dosiahnutie.
Cieľ: - vymedzenie plánov „správania sa“ na trhu v dlhodobom horizonte (max. 3 roky), - hľadanie metód dosiahnutia strategických trhových cieľov (ako?), - smerovanie podnikania (ktoré trhy, ktoré produkty) - bázou je „kritérium efektívnosti“ - robiť správnu vec (efektívnosť sa zameriava na dlhodobé použitie).
Strategické plánovanie - proces vytvárania rovnováhy: zdroje podniku ciele podniku príležitosti na trhu
Vznik potreby strategického plánovania po r. 1960. Priame impulzy vzniku strategického marketingu: - zmena trhu dopytu na trh ponuky, - stagnácia trhov, - rast cien ropy, - vyčerpanie zdrojov strategických surovín.
1. Výnimočné kompetencie - výnimočné schopnosti: reprezentujú všetko to, čo je podnik schopný robiť výnimočne dobre v porovnaním s konkurentmi. 2. Konkurenčná výhoda: jedinečná pozícia, ktorú podnik získa v porovnaní s konkurentmi prostredníctvom svojho spôsobu využívania výnimočných kompetencií alebo rozhodnutí o výrobkoch a trhoch.
Výnimočné kompetencie - výnimočné schopnosti - špeciálne alebo jedinečné schopnosti organizácie - zručnosti a schopnosti personálu a hmotné zdroje organizácie (materiálové, strojové) a finančné zdroje. Výnimočné zdroje vyrastajú z moderného strojového vybavenia, rozsahu a štruktúry distribučnej siete, výrobných kapacít, jedinečných zdrojov surovín, dostatočných finančných fondov, vybudovaného mena značky. Konkurenčná výhoda - vyplýva z výberu trhov, z výnimočných kompetencií podniku, zo spôsobu využitia zdrojov. Dve základné alternatívy, ktoré ma firma k dispozícií na dosiahnutie a udržanie konkurenčnej výhod sú nákladové vodcovstvo a diferenciácia (ak podnik ponúka rovnakú hodnotu zákazníkom ako konkurencia, avšak s nižšími nákladmi). Aby podnik získal udržateľné konkurenčnú výhodu, musí disponovať jedinečnou schopnosťou, ktorá je ťažko napodobiteľná - vytvorenie výnimočnej hodnoty pre zákazníkov v jednom alebo viacerých znakoch ponuky napr. výnimočný servis, moderný dizajn, prestíž značky, špičkový výkon.