nevýhody Česka: nemali česky hovoriacu šľachtu, hlásili sa k Rakúšanom, mali historicitu-obdobie Českého štátu České národné obrodenie (ČNO) - ukončené v roku 1850, ale národné snahy pokračovali, základný kameň - České národné divadlo: 1868 divadlo zohralo veľkú úlohu - priorita NO 2 výhody oproti Slovákom: historicita+jazyk na vyššej úrovni (biblická čeština) + česko-nemecký kontext - divadlo sa formovalo už na profesionálnej báze
Fázy ČNO 1. obdobie učeneckého záujmu (1770-1805) Jozef Dobrovský - kňaz, jezuita, osvietenský skepticistický realizmus=bez ilúzií o národe, zameranie na konkrétnu, praktickú realizáciu obrodenia, píše po nemecky-vyššia pôsobnosť, zakladateľ vedeckej slavistiky opiera sa o česko-nemecký kontext zvýšený záujem o jazyk, históriu a pôvodnú literatúru 2. obdobie vlasteneckej agitácie (1805-1830) Jozef Jungmann smelšie šírenie ideí NO, zmena vnímania národa => česko-slovanský kontext (slovanská vzájomnosť) + Šafárik, Palacký, Kollár kultúrne a jazykové prepojenie všetkých slovanských národov „koncepcia stromu“ Slováci fungovali ako súčasť ČNO, spory o spisovný jazyk 3. obdobie masového národného hnutia 30.-40. roky (1830-1848) intenzita šírenia národných myšlienok, národná identita 2 koncepcie: a. svätováclavská tradícia - kultúra západnej Európy+katolícka viera b. hustitsko-protestantská tradícia - kultúra východnej Európy 1850 - zavŕšenie ČNO v oblasti politiky a národnej identity