1. Téma - Pedagogika v systéme pedagogických vied Pedagogika (autori: Průcha, Kratochvílová, Šmahelová a iný = rozličné teórie, neexistuje jednotná teória) Východisko pre chápanie pedagogiky: 1. Antropologické východisko - fenomén výchovy je vo všetkých ľudských spoločenstvách; Nemecko 2. Interakcia medzi učiteľom a žiakom - zužovanie pedagogiky na pragmatickú, školskú profesiu; USA 3. Prostredie školy - socializácia detí, proces učenia sa; Francúzsko V slovenských a českých podmienkach sa používajú rozličné pojmy: výchova, vzdelávanie, edukácia, edukačná realita, edukačná klíma, edukačné prostredie
Pri klasifikácii pedagogickej vedy - otázka: Komu slúži pedagogika?
Klasifikácia pedagogickej vedy (Průcha) hovorí, že pedagogika je normatívna veda. Pedagogika ako exploratívna veda (založená na skúmaní, výskume) a explanačná ( objasňuje otázky edukačnej reality). Průcha člení pedagogickú vedu podľa ustálenosti (konštitovanosti). Kratochvílová (2007) delí pedagogické vedy na: 1. Základné - všeobecná pedagogika, dejiny pedagogiky, teória výchovy, všeobecná didaktika, porovnávacia pedagogika 2. Hraničné - filozofia výchovy, pedagogická antropológia, sociológia výchovy, sociálna pedagogika, pedagogická psychológia, školská hygiena, ekonomika vzdelávania, psychológia výchovy, bibliopedagogika, inžinierska pedagogika 3. Aplikovaná - rodinná pedagogika, predškolská pedagogika, školská pedagogika, predagogika dospelých (andragogika), pedagogika voľného času, pedagogika umenia, pedagogika športu, odborové didaktiky.