Ani jeden nie je superiórny - Existuje množstvo poradenských škôl, metód a postupov - Upúšťa sa dnes od hlásenia superiority jednej školy nad všetkými ostatnými - Rozličnými cestami sa dá prísť k rovnakému cieľu (k úspešnému riešeniu poradenského prípadu) - Významní a dobrí poradcovia rôznych prístupov a škôl sú k sebe bližší ako slabší predstavitelia tej istej školy - Poradcovia treba aby boli široko vzdelaní a aby poznali viac prístupov - Prehľad o hlavných poradenských prúdoch, trochu mechanické podelenie do štyroch základných prístupov: DYNAMICKÝ PRÍSTUP, BEHAVIORÁLNY PRÍSTUP, EXPERIENCIÁLNY PRÍSTUP, EKLEKTICKÉ PORADENSTVO (PSYCHO)DYNAMICKÝ PRÍSTUP - Pramení v učení Sigmunda Freuda, z konca 19. a začiatku 20. st. - Založený na princípe „minulosť determinuje súčasné správanie“, v prvom rade ranné detstvo - Narába s nevedomými silami a motívmi klienta(ID, ego, superego), ktoré ovplyvňujú jeho aktuálne správanie, bez toho aby si on to uvedomoval - Poradca sa snaží posilňovať objavenie a pochopenie nevedomých obsahov - Reorganizovať klientovu osobnosť na základe riešenia inrapsychického konfliktu - Poradca má pre klienta byť (iba) zrkadlom, ktoré odráža iba to, čo klient do procesu prináša (bez osobných pocitov, postojov a hodnotení) - Dôležité témy dynamického poradenstva: frustrácia (mučivý pocit zo znemožnenia dosiahnutia nejakého cieľa), agresivita a autoagresivita (často súvisiaca s frustráciou), fixácia (v rôznych štádiách vývoja sexuálneho pudu: orálna, análna, falusná), regresia (návrat k infantilným formám správania v záťažovej situácii), mechanizmy obrany (potláčanie, negácia, projekcia...), sny a fantázie...