ÚVOD Paradigma postihnutia V analýze OECD (1994) sú vymenované 4 paradigmy, opísané ako model: - medicínsky, - sociálno-patologický, - prostredia, - antropologický.
Medicínsky model - vychádza z biologicko-organických alebo funkčných príčin, čo vedie k medicínsky orientovanej starostlivosti, - cieľom je prekonávať a liečiť postihnutie, - špeciálno-pedagogické opatrenia, podporné vyučovanie a rôzne špeciálne terapie sa vykonávajú v špeciálnych zariadeniach, - integrácia znamená prijatie do bežnej školy po predchádzajúcom vyradení zo špeciálnej školy. Toto poňatie nepožaduje zmenu školského systému pretože spočíva v prispôsobení sa žiaka súčasnej štruktúre.
Sociálno-patologický model - podľa neho nie sú príčiny integračných problémov biologickej, ale sociálnej povahy, - v centre stojí otázka socializácie a diskriminácie podmienená postihnutím. Postihnutí sú v tomto zmysle sociálne neprispôsobiví a musia sa pomocou špeciálnej terapie adaptovať a normalizovať.