Cieľom diplomovej práce bolo zistiť možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga v oblasti prevencie sociálnopatologických javov u detí a mládeže v Banskobystrickom kraji.
Práca je rozdelená na sedem kapitol. Prvá kapitola je venovaná súčasnému stavu teoretického rozpracovania problematiky. Ďalšie kapitoly sa zaoberajú sociálnym pedagógom- jeho osobnosťou, kompetenciami a možnosťou uplatnenia v oblasti prevencie sociálnopatologických javov v praxi. Záverečné kapitoly sú venované empirickému výskumu. Interpretácia výsledkov výskumu je zameraná na vyhodnocovanie a porovnávanie odpovedí pracovníkov školských zariadení, pracovníkov štátnej sociálnej správy a policajtov preventistov, ktoré boli získané formou dotazníka. V závere je uvedené zovšeobecnenie výsledkov výskumu a odporúčania pre prax.
Sociálna pedagogika na Slovensku má v porovnaní s ostatnými krajinami Európy omnoho kratšiu históriu. Na Slovensku sa začala rozvíjať v 70-tych rokoch 20. storočia. K najvýznamnejším predstaviteľom sociálnej pedagogiky na Slovensku patrí prof. Ondrej Baláž, ktorý jej základy položil v Ústave experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave na oddelení sociálnej pedagogiky, ktoré viedol ako zástupca riaditeľa ústavu a neskôr aj ako riaditeľ ústavu.1 Medzi jeho sociálno-pedagogické vedecké monografie patria „Učiteľ a spoločnosť“(1973), „Úvod do sociálnej pedagogiky“(1973), „Rozvoj spoločnosti a výchova“(1977), „Sociálne aspekty výchovy“(1981).2 Význam pre sociálnu pedagogiku majú aj jeho referáty na vedeckých konferenciách a tiež príspevky publikované v časopiseckej literatúre. Ako prejav vďaky za rozvoj a osobný prínos prof. Ondreja Baláža pre Sociálnu pedagogiku na Slovensku vydal kolektív autorov Hroncová, J- Staňová, J a kol. publikáciu „Život a dielo prof. Ondreja Baláža“(2007) pri príležitosti 85. výročia jeho narodenia.