Podnikanie sa v rámci vývoja ekonomickej teórie chápalo na jednej strane ako vlastnosť človeka schopného vyrábať výrobky a poskytovať služby a nadaného inovovať, motivovať a vytvárať určité príležitosti na rozvoj výrobnej ale aj celkovej hospodárskej činnosti.
Z druhej strany sa podnikanie chápe ako cieľavedomá činnosť, ktorej výsledkom je rozvoj trhovej ekonomiky a v konkrétnej podobe sú výsledkom podnikania výrobky a služby. Nositeľom podnikania aj ako vlastnosti a aj ako činnosti je podnikateľ, ktorý vkladá finančné ale aj materiálne zdroje do činnosti, ktorá je jeho podnikateľskou aktivitou a nesie za túto činnosť zodpovednosť aj bezprostredné riziko. Od pojmu podnikateľ musíme odlíšiť pojem manažér, ktorý riadi všetky podnikové činnosti a je predstaviteľom podniku vo vzťahu k ostatným zamestnancom. Podnikanie podtom vytvára, hľadá a nachádza podnikateľské faktory a snaží sa o ich efektívne zhodnotenie. Ťažiskom manažmentu je konkrétna realizácia podnikateľských aktivít racionálnym riadením vo vnútri podniku i vzhľadom na okolie podniku.