1 Základné charakteristiky adolescentov žijúcich v málo podnetnom prostredí V období adolescencie dochádza k rôznym vývojovým zmenám, a to od telesných, emocionálnych, hormonálnych až po kognitívne. Ide o veľmi významné obdobie v živote mladého človeka, v ktorom má naňho veľký vplyv rodina a prostredie, v ktorom vyrastá. 1.1 Historický vývoj vnímania adolescentov žijúcich v málo podnetnom prostredí 1.2 Definovanie pojmu Adolescenciou je nazývaná druhá fáza obdobia dospievania. Trvá od 15 do 20 rokov s istou individuálnou variabilitou v psychickej a sociálnej oblasti. Začína sa pohlavným dozretím mladého človeka, no predovšetkým je však dobou psychosociálnej premeny dospievajúceho človeka a jeho sociálnej pozície. Adolescent dosahuje plnoletosť. Toto obdobie zahŕňa dva významné sociálne medzníky, a to ukončenie povinnej školskej dochádzky a dovŕšenie prípravy na budúcu profesiu (nástup do zamestnania) (Macek, 2003; Vágnerová, 2000). Málo podnetné prostredie, inak nazývané aj sociálne znevýhodnené prostredie, definuje Školský zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní §2, ods. p. ako prostredie, v ktorom rodinné, sociálne, kultúrne a ekonomické podmienky nedostatočne podnecujú rozvoj emocionálnych, mentálnych a vôľových vlastností človeka. Toto prostredie neposkytuje dostatok primeraných podnetov pre rozvoj osobnosti človeka.