1. Poradenstvo všeobecne, jeho základné vymedzenie, poradenstvo vo vybraných poradenských systémoch. Možno povedať, že základy poradenstva ako súčasť života človeka siahajú k samotnému počiatku ľudstva. V historickej genéze možno identifikovať niekoľko úrovní poradenskej činnosti, ktorá sa vyvíjala od počiatočného bežného radenia v interpersonálnej komunikácii, ktorá prebieha ako výmena informácií, skúseností a názorov, až po samostatnú špecializovanú a profesionálnu činnosť v konkrétnych inštitúciách. Postupne sa zriaďujú poradne pre voľbu povolania, psychologické poradenské kliniky a ďalšie špecializované poradenské služby v rámci zdravotníctva, sociálnej starostlivosti, školstva atď. V historickej genéze možno identifikovať 4 základné úrovne poradenskej činnosti, ktoré dodnes existujú a vzájomne sa podmieňujú: 1. Radenie ako interindividuálna komunikácia človeka s človekom, jednotlivcom a skupinou 2. Poradenská činnosť ako rola v spoločenstve 3. Poradenská činnosť ako aspekt a funkcia rozvinutých moderných profesií 4. Poradenstvo ako samostatná, špecializovaná a profesionálna činnosť Poradenstvo ako špecializovaná odborná činnosť sa začína dominantne rozvíjať začiatkom 20. storočia, a to predovšetkým vo sfére profesiovej orientácie. Gabura charakterizuje poradenstvo založené na princípe pomoci, pričom poradca má snahu podporiť rast, rozvoj, zrelosť a lepšie uplatnenie klienta, aby sa efektívne orientoval vo svete a vyrovnával sa so životom. Koščo vymedzuje poradenstvo ako aktívnu účasť na živote iných ľudí, prostredníctvom vzájomnej výmeny informácií, skúseností a názorov, ktoré môžu byť použité pri riešení určitých životných úloh a situácií.