Supervízia je definovaná podľa Európskej školy supervízie ako „činnosť, pri ktorej prostredníctvom zámerného pozorovania a cielených otázok uvažujeme nad úrovňou starostlivosti o klienta a zvyšujeme pracovnú schopnosť reflexie vlastnej práce a sebareflexie. Je to poradenská metóda zameraná na zvyšovanie kvality profesionálnej práce, vzťahuje sa na psychické, sociálne a inštitucionálne faktory (nie je to udeľovanie rád a skúmanie vzťahov ako inštitúcia funguje) Je to vzdelávací proces, v ktorom kompetentná osoba prijíma zodpovednosť za výcvik osoby, ktorá disponuje nižšou úrovňou vedomostí a zručností v oblasti sociálnej pomoci (supervízor preberá zodpovednosť za nové vedomosti) Legislatíva a supervízia na Slovensku: - Zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách - vyžaduje magisterské vzdelanie, supervízor musí pracovať v sociálnej oblasti, musí absolvovať 240 hodín akreditovaného programu supervízie. - Zákon č. 305/2005 Z.z. o sociálno-právnej ochrane detí a sociálnej kuratele - Asociácia supervízorov a sociálnych poradcov - ASSP (2001) - Inštitút ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov - IVSP (2008) - založili ho Schavel a Krčméry - Na MPSVaR SR je vedený zoznam supervízorov História supervízie na Slovensku: - Počiatky v druhej polovici 20. stor. - 70. roky - Psychoterapeutické výcviky - nadväzovali na odborné vzdelanie psychoterapeutov. V pomáhajúcich profesiách bol človek finálne kvalifikovaný ukončeným vzdelaním, prípadne kvalifikačnou skúškou atestačného charakteru. Pracovníci týchto profesií sa spolu nestretávali, systematicky sa nevenovali analýze odbornej práce s klientom či pacientom. - 80. roky - Bálintovské skupiny - neskôr sa ukázala ako metóda, ktorá sa dá použiť pre oveľa širší záber pomáhajúcich profesií, než len pre psychoterapeutov. Má veľký úspech na Slovensku a uplatňuje sa v práci lekárov, sudcov, sociálnych pracovníkov, učiteľov a pod. - Predmanželské a manželské poradne (neskôr CPPS, dnes referáty PPS) - Prienik do komerčnej oblasti (podniky, predaj - AVON, ORIFLAME a pod.) - skupinové riešenie problémov, ktoré mali vedúci pracovníci s podriadenými, so spolupracovníkmi alebo mimo organizácie. - 90. roky - Obrat v sociálnej práci (následne nutnosť celoživotného vzdelávania) - Príprava supervízorov pre oblasť sociálnej práce