Každá produkcia výrobkov a služieb nie je možná bez vynaloženia určitých nákladov pričom základným cieľom každej firmy je maximalizácia zisku. Aby firma robila optimálne rozhodnutia pre splnenie svojho hlavného cieľa, musí mať informácie o dopyte po výrobku, ktorý produkuje a o výrobných nákladoch na produkciu tohto výrobku. Existujú náklady, ktoré poznáme ako „náklady obetované príležitostiam“. S týmto pojmom sa stretávame vtedy, ako náhle má byť pri nezmenenom zdrojovom vybavení vyprodukované viac jedného statku a musíme sa zároveň vzdať určitého množstva iného statku. Pojatie výrobných nákladov ako nákladov obetovaných príležitostiam je základným a zároveň najobecnejším pojatím. Náklady príležitostí tiež inak aj nazývame ako alternatívne alebo oportunitné náklady. V reálnom hospodárskom živote sú náklady príležitostí kladné, pretože zdroje sú obmedzené. Je potrebné odlišovať účtovné a ekonomické hľadisko pri hodnotení nákladov. Ekonómia berie do úvahy aj také kvality, respektíve príležitosti, ktoré boli obetované, aby iná aktivita mohla uskutočniť. Predkladanou seminárnou prácou si autor dáva za cieľ a snahu zrozumiteľne vyjadriť a vymedziť obsah nákladov a príjmov firmy spolu s inými základnými pojmami, ktoré k danej tematickej oblasti patria, v čo najvýstižnejšej forme a v potrebnom textovom rozsahu.