1.Pedagogika ako veda a jej postavenie v systéme vied. Predmet pedagogiky. Základné atribúty pedagogiky. Roviny vzťahu pedagogiky a iných vied. Antropologické a kulturologické argumenty pre existenciu pedagogiky. Súčasný systém pedagogickej vedy. Pojem pedagogika je odvodený z gréckeho slova paidagogos (pais-dieťa, agein-viesť) a znamenal človeka, ktorému slobodní občania zverovali do výchovnej starostlivosti svoje deti. Väčšinou sa jednalo o vzdelaného otroka. Pedagogika - veda, ktorá rieši výchovné otázky z praktickej a teoretickej stránky. Predmet pedagogiky: - P pri svojom skúmaní vychádza z poznávania vnútorných (osobnosť človeka, biologická a psychologická podstata) a vonkajších (vplyv prostredia, ekonomické, politické, kultúrne podmienky) podmienok výchovy. - Dochádza k ich prelínaniu vo výchove. - P skúma ako tieto podmienky ovplyvňujú vývin jedinca, usiluje sa o vytvorenie optimálnych výchovných podmienok. - formuluje výchovnovzdelávacie postupy, uplatňuje zásady, metódy, formy a prostriedky výchovy - plní významnú metodickú funkciu aj vo vzťah k iným vedám - význam v normatívnej oblasti - pomáha pri tvorbe cieľov a obsahu výchovy a vyučovania