1.Pedagogika ako veda, jej predmet, úlohy, základné pedagogické kategórie( výchova, vyučovanie, vzdelanie, vzdelávanie, edukácia, vedomosti, zručnosti, návyky, postoje a hodnoty) Štruktúra pedagogických disciplín Pedagogika je spoločenskovedná disciplína zaoberajúca sa pedagogickými javmi, ktoré prebiehajú vo výchovnom a vzdelávacom procese. Pojednáva o podstate, zákonitostiach a úlohách výchovy a vzdelávania. Pojem pochádza z gréckeho slova paidagógos- (pais-dieťa, agogé- vedenie) paidagogos bol človek ktorý v otrokárskych rodinách bol poverený starostlivosťou o detí. PREDMET PEDAGOGIKY. Predmetom pedagogiky je zisťovať za akých podmienok a s akými prostriedkami dosahuje učiteľ výchovný cieľ v súlade so spoločenskými a individuálnymi potrebami, v súlade s telesným a duševným vývinom dieťaťa. Výchova je celoživotná sociálna interakcia, zameraná na dosiahnutie vyšších kvalít a individuálny rozvoj všetkých stránok jedinca v súlade s požiadavkami spoločnosti a miestom jedinca v nej. Vyučovanie -je proces vzájomnej interakcie učiteľa a žiakov, ktorého cieľom je osvojenie si stanoveného učiva a dosiahnutie stanovených výchovno-vzdelávacích cieľov. Vzdelávanie je dlhodobá vyučovacia činnosť učiteľov zameraná na prípravu učiacich sa na ich pracovný a mimopracovný život. Proces kde učiaci získavajú vedomosti, zručnosti, návyky. Výsledkom tohto procesu je vzdelanie. Edukácia je vzdelávanie ako sústava aktivít zacielených na celoživotné rozvíjanie znalosti, schopnosti, a iných kvalít potrebných pre spôsobilosť v budúcich rolách jednotlivca