Plánovanie je možné definovať ako projektovanie budúcnosti, budúceho stavu, ktorý chce podnik dosiahnuť - stanovovanie cieľov podniku a spôsobov na ich dosiahnutie.
Výstupom plánovania je sústava plánov, ktoré sa odlišujú svojím významom, trvaním ich splnenia, šírkou - záberom, oblasťou činnosti podniku, objektom riadenia a inými hľadiskami plánovania
Zásady tvorba cieľov: Cieľ formulovať z hľadiska požadovaného výstupu a nie aktivít, ktoré sa s cieľom spájajú, Cieľ má byť merateľný a kvantifikovateľný Cieľ má byť zrozumiteľná a časovo ohraničený Cieľ je zároveň náročný ale splniteľný
Klasifikácia plánov 1. Časové hľadisko - dlhodobé, strednodobé, krátkodobé Dlhodobé plány (strategické) presahujú časový horizont 5 rokov a viac, ale môže byť aj kratší, Strednodobé plány predstavujú strednú úroveň plánovania časový horizont 1-3 roky (trhové podmienky, finančné ciele a pod) Krátkodobé plány (vykonávacie, ,operatívne), 1 rok a menej
2. Podľa objektu riadenia - plány podniku ako celku (korporatívne plány) a plány jednotlivých funkčných oblastí podniku (výskum a vývoj, zásobovanie, výroba, odbyt, financie , personalistika a pod.) Na vrcholovej úrovni podniku dôležitú úlohu zohrávajú dlhodobé a strednodobé plány - strategické plánovanie.
Proces strategického manažmentu 1. Definovanie poslania podniku a formulovanie hlavných (globálnych cieľov podniku 2. Skúmanie interného a externého prostredia 3. Strategický výber - výber dlhodobých cieľov, stratégií na úrovni podniku a stratégií na úrovni podnikateľských jednotiek 4. Implementácia dlhodobých cieľov a stratégií 5. Kontrola a hodnotenie plnenia stratégií