1. Vysvetlite opodstatnenosť témy prvej svetovej vojny v svetovej a slovenskej literatúre. Porovnajte vojnové zážitky literárnych postáv v ľubovoľných dielach a posúďte, ktorý autor najpresvedčivejšie odsúdil vojnu. Z úryvkov v ukážke č. 2 vyberte ten, ktorý najlepšie vystihuje pojem stratená generácia a objasnite ho.
2. Charakterizujte členenie slovnej zásoby z hľadiska expresivity. Porovnajte podčiarknuté slová v ukážke č. 1 a 3 a vysvetlite, ako nadobudli svoj kladný alebo záporný citový príznak. Zamyslite sa nad jazykovou kultúrou dnešnej slovenčiny a vymenujte faktory, ktoré by ju mohli zlepšovať. Povedzte, ktorá osobnosť verejného života (herec, politik, moderátor) je úrovňou svojho prejavu príkladom vysokej jazykovej kultúry.
Ukážka č. 1 Romain ROLLAND: Peter a Lucia
Peter si položil hlavu Lucii na kolená, do priehybov jej šiat, ako dieťa, spiace s tvárou pritúlenou k teplému matkinmu lonu. A Lucia bez slova rukami hladkala uši, oči, nos, pery milého. Drahé zduchovnelé ruky, ktoré ako v rozprávke sťaby mali ústočká na konci prstov! A Peter, vnímavá klaviatúra, vytušoval podľa vlniek, čo sa šírili prstami, všetky tie vzrušenia, prechádzajúce dušou milenkinou. Počul ju vzdychať prv, než vskutku vzdychala. Lucia si sadla, telo trochu predklonila a stiesnene tíško zastenala: - Ó, Peter! Peter sa na ňu vzrušene díval. - Ó, Peter! Čo sme to? Čo sa od nás chce?... Čo my chceme?... Čo sa v nás deje?... Ten kanón, tie vtáky, tá vojna, tá láska... tieto ruky, toto telo, tieto oči... Kde som to vlastne? A čo vlastne som?...