Kombinovaný súbor vypracovaných otázok a poznámok k predmetom súvisiacim s jazykovedou - najmä morfológiou, lexikológiou, fonetikou, fonológiou, štylistikou a syntaxou. Zoskupené sú úlohy zo skúšok, opravákov a cvičení rozdelené podľa tematických celkov: skloňovanie a časovanie slov, tvorenie slov, gramatické kategórie, komunikačné princípy (kooperatívny, zdvorilostný), slovotvorné postupy, frazeológia, suprasegmentálne javy, druhy výpovedí, výklad jazykových javov v kontexte školského prostredia, rozdiel medzi pojmami ako veta a výpoveď, význam intencie, sémantiky a jazykovej štruktúry. Úlohy sú formulované ako definície, praktické cvičenia (dopĺňanie i/y, čiarky), slovotvorné rozbory, klasifikácie slovných druhov, ako aj ako tvorivé úlohy so slovami detskej reči, pomenovania predmetov, analýza metonymie, personifikácie, polysémie, príklady archaizmov, neologizmov, prísloviek, čísloviek a slabičných spoluhlások. Materiál je vhodný ako komplexná príprava na skúšku z predmetov slovenského jazyka a literatúry. 1. časť: Fonetika a fonológia 1. Aký je rozdiel medzi samohláskami a spoluhláskami z hľadiska artikulácie samohlásky sa vyslovujú bez prekážky, spoluhláskam sa stavajú do cesty prekážky v podobe záveru, úžiny a polozáveru
2. Nájdi v texte slovo s ŕ ĺ a popíš význam slovo z textu bolo dlho a význam je ten, že stoja medzi dvoma spoluhláskami s menšou mierou slabičnosti
3. Nájdi v texte slovo, kde sa uplatňuje rytmické krátenie a čo je vlastne rytmické krátenie ja osobne som slovo nenašla, ale krátenie je, že nemôžu nasledovať dve dlhé spoluhlásky za sebou.
4. Nájdi 4 príklady na spodobovanie na hranici slova a 2 príklady medzi na hranici gramatických morfém
5. Vypísať 4 rôzne vety podľa postoja hovoriaceho a o akú melódiu viet ide. tri vety som dala také, kde bola konkluzívna kadencia čiže klesavá melódia a jednu vetu som vypísala na antikadenciu čiže stúpavú melódiu
6. Čo je kvantita a napíš príklad. rozlišuje sa ňou význam slov, napríklad babka a bábka, ruže a rúže, je dištinktívna , jednotkou je MOR)