Vodná doprava, resp. plavba, je dopravný odbor, v ktorom dopravcovia a zasielatelia využívajú na realizáciu požiadaviek prepravcov vnútrozemskú, námornú, alebo kombinovanú riečno-námornú plavbu. Dopravca je teda majiteľ alebo prenajímateľ dopravných prostriedkov (napr. obchodných lodí), ktorými vykonáva dopravnú činnosť s cieľom realizovať požiadavky na prepravu nákladu alebo cestujúcich. Zasielateľ je organizátor prepravného procesu, ktorý určuje a riadi spôsob prepravy zásielky patriacej prepravcovi - objednávateľovi prepravy. Vodná doprava zohráva významnú úlohu vo vnútroštátnych, najmä však v medzinárodných prepravných reláciách na zjednotenej sieti európskych vnútrozemských vodných ciest a na svetových moriach. Dynamizujúcim prvkom rozvoja vodnej dopravy je aj to, že zo všetkých druhov dopráv najmenej znehodnocuje životné prostredie. Už viacero štúdii sa zaoberalo možnosťou využitia prietokov Váhu na energetické účely, na závlahy, pre priemysel, na ochranu miest a pozemkov, na plavbu. Práve s využitím Váhu na plavbu súvisí otázka jeho splavnenia. V roku 2001 vykonaný marketingový prieskum preukázal, že Vážskou vodnou cestou by slovenské subjekty mohli v rokoch 2001 - 2010 realizovať prepravu 2,3 -2,7 mil. ton tovarov ročne. Budovanie vodnej cesty na Váhu je známe pod pojmom Vážska vodná cesta. Jednou z možností ako využiť potenciál Vážskej vodnej cesty je nielen obchodná, ale aj turistická a športovo - rekreačná plavba.