Každý má nárok na zmysluplný a plnohodnotný život v okruhu milujúcej rodiny. Bohužiaľ nie každému je to dopriate. Rodina zohráva v našich životoch dôležitú úlohu, ktorá nás ovplyvňuje po celý náš život. Výchova emocionálne a sociálne narušených osôb je špecifický smer pedagogického pôsobenia a starostlivosti o osobu so špeciálnymi výchovnými potrebami v oblasti korekcie vrodených, vývinových alebo získaných porúch správania alebo prežívania. Základom výchovnej práce s týmito skupinami osôb je pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Objektom výchovy emocionálne narušených sa stávajú deti a mladiství, ktorí trpia neuropsychickými poškodeniami, alebo takí jedinci, ktorí, hoci inak sú zdraví, správajú sa neadaptívne, a nakoniec deti, ktoré nedokážu zvládnuť niektoré životné situácie. Predmetom mojej bakalárskej práce je bližšie špecifikovať príčiny vzniku, prejavenia traumy a emočných porúch u detí.
Cieľom je výchova detí emocionálne traumatizovaných. Postupy, ktorých cieľom je náprava správania a prežívania, nie sú však viazané len na výchovné situácie, ale uskutočňujú sa aj vo vzťahoch rodinných a nezávislých a spolupracujú formou výchovnej pomoci na riešení ich problémov. Starostlivosťou o deti sa zaoberáme aj zo strany štátu, ako to je uzákonené v zákone 36/ 2005 o rodine. Moja práca sa skladá z troch kapitol. V prvej kapitole práce sa zaoberáme príčinami vzniku emócii a emocionálnych poranení, základnými pojmami. Emocionálnou narušenosťou sa u detí rozumejú poruchy správania a sociálnych vzťahov, u ktorých sa ako zdroj dá predpokladať vnútorný zmätok a bolesť. V druhej kapitole sa nachádzajú základné pojmy traumy, jej vznik, priebeh a liečba. A v tretej kapitole sa zaoberáme rodinou ako takou. Bližšie špecifikujeme možnosti jej zloženia a vplyv na osobnosť dieťaťa. Výchova je cieľom mojej bakalárskej práce. Práca bližšie špecifikuje postupy výchovy emocionálne traumatizovaných detí. Jej špecifiká a úlohu pre daného jedinca.