V súvislosti s reformou verejnej správy v roku 2005 boli obciam pridelené vyššie kompetencie aj príjmy. Druhá etapa fiškálnej decnetralitzácie (súčasť reformy verejnej správy) priniesla posilnenie príjmov územných samospráv zavedením nových daní, resp. posilnením existujúcich druhov daní. Posilnenie príjmov sa uskutočnilo prostredníctvom zavedenia systému horizontálneho finančného vyrovnávania nadväzne na vyprofilovanie daňového potenciálu rozpočtov územných samospráv a zmenou rozpočtového určenia výnosov niektorých daní na podielové dane (zmena kritérií ich prideľovania). Táto reforma mala za úlohu priblížiť verejný sektor trhovým podmienkam. Reforma verejnej správy - konkrétne decentralizácia kompetencií - bola prvým krokom k väčšej samostatnosti obcí a miest na Slovensku. Nie samostatnosť, ale rozvoj by mali byť cieľom. Jedným z nástrojov dosahovania rozvoja obcí a miest sú aj partnerstvá verejného a súkromného sektora. Mnohí si tieto partnerstvá spájajú s PPP, čo je však mylné. Existuje viacero druhov partnerstiev medzi verejným a súkromným sektorom.