1. Marketing: vznik, vývoj, podstata, definícia, klasifikácia marketing- spoločenský a riadiaci proces, ktorými jednotlivci a skupiny získavajú to, čo potrebujú a vyžadujú, prostredníctvom tvorby ponuky a výmeny hodnotných výrobkov s ostatnými. Je to súhrn aktivít, ktoré sprevádzajú výrobok alebo službu od vzniku myšlienky naň až po jeho realizáciu na trhu. Vznik- obdobie prvej spoločenskej deľby práce, podmienkou bola výmena. Vývoj- prvá teoretická báza MTG vzniká v 19/20 stor. na amerických univerzitách = teoretická fáza MTG, zač. 20. stor (1929) - hosp. kríza - realizačná fáza MTG - nahradená ruč. práca manufaktúrami, podniky vyrábali nadbytočne, 80-te roky 20. stor -zmena internacionalizácie na globalizáciu, vznikajú prepojenia a spolupráca v rôznych oblastiach - poznávacia fáza - poznávanie zahranič. prostredia (tým je ovplyvnený zákazník). Z hľadiska rozsahu marketingového riadenia je na najvyššej úrovni medzinárodný marketing. Z hľadiska zodpovednosti je na najvyššej úrovni tzv. spoločenský marketing: koncepcia marketingu. Podstata- táto podniková filozofia na prvé miesto kladie zákazníka, podnik môže napĺňať svoju podnikovú filozofia pomocou MTG
2. Holistický marketing Tak ako sa vyvíjala spoločnosť, tak aj marketingová koncepcia sa vyvíjala a prešla spoločenským marketingom a koncom 20. storočia holistickým marketingom. Holizmus je učenie, kt. hovorí, že riešiť problémy by sa mali v súvislostiach a nie izolovane. V súčasnosti najvyššia úroveň - holistická koncepcia, kt. obracia pozornosť na tri základné aspekty, ktoré podnik musí akceptovať a podriadiť im svoje úsilie, a to je: zákazník, podnik a spoločnosť.