Historický a súčasný kontext predškolskej pedagogiky
DEJINY VÝCHOVY Predmet = skúmanie výchovy ako špeciálneho javu + jeho vývoja Zdroj poznávania = dejiny ľudstva Prameň poznávania = všetko kultúrne ľudské dedičstvo DEJINY ŠKOLSTVA A ŠKOLSKÝCH INŠTITÚCIÍ Predmet=skúmanie vzniku a vývoja školských a vzdel zariadení (procesy a obsahy vzdel)
DEJINY PEDAGOGICKÝCH TEÓRIÍ Predmet = skúmanie názorov a teórií ktoré vytvorili známe osobnosti --- vznik a vývoj pedagogických koncepcií, hnutí a vzťahy medzi nimi (Waldorfská škola...)
DEJINY PEDAGOGIKY A ŠKOLSTVA PODĽA ROZSAHU 1. Všeobecné = skúmajú predmet vo svetovom a európskom vývoji + vzájomné súvislosti. 2. Národné = popisujú vývin pedagogických javov a osobnosti národa v určitom štáte 3. Regionálne = zameriavajú sa na konkrétne údaje a fakty o dejinách školstva v regióne
FUNKCIE DEJÍN PEDAGOGIKY 1. Teoretická = skúma podstatu výchovy z historického hľadiska 2. Prognostická = na základe poznania dejín školstva - vytváranie nových modelov výchovy 3. Propedeutická = vplyv dejín pedagogiky v príprave budúcich učiteľov a v ich profesii.