1. Charakteristika podniku, podnikania, podnikateľa, klasifikácia a typy podnikov PODNIK - v trhovej ekonomike je základným subjektom podnikania, ktorý má svoje typické znaky a vlastnosti, existencia podniku je časovo ohraničená životným cyklom podniku, Obchodný zákonník: „Podnikom sa pre účely zákona rozumie súbor hmotných, ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania. Tvoria ho: • veci, /osobné zložky/ • majetkové práva, • nehmotné práva (obchodné meno, povesť, postavenie na trhu, know-how a pod.), • osobné zložky (štruktúra a kvalifikácia pracovníkov). Podnik je ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka, existujúca za účelom podnikania. Jej základnými znakmi sú: • kombinácia výrobných faktorov, • hospodárnosť podnikateľskej činnosti, • finančná rovnováha. PODNIKANIE - ľudská činnosť, ktorá sa zameriava na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike. Základnou právnou formou, ktorá upravuje podstatu a znaky podnikania v SR, je Obchodný zákonník. Vymedzuje podnikanie ako sústavnú činnosť, vykonávanú samostatne podnikateľom, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku. K najdôležitejším znakom podnikania podľa súčasnej teórie patria: • samostatné konanie hospodárskych subjektov, • smelosť, vynachádzavosť, • Iniciatívnosť • novátorstvo v riešení neštandardných úloh a pri dosahovaní cieľov, • schopnosť rozhodovať v podmienkach neistoty, • ochota preberať a znášať hospodárske riziká.